Sunday, August 20, 2017

På rätt väg

En tämligen vanlig söndag, utan några större överraskningar. Vet inte vad mer jag ska kunna tillägga. Eller i och för sig, gjorde testet på klimatkontot för att se hur jag ligger till. Ganska okej ändå visade det sig. Strax över två ton per år. Det är visserligen en bit över hållbar nivå, men samtidigt en bra bit under snittet både i Sverige (8 ton) och världen (6 ton). Fast det ska jag naturligtvis inte vara nöjd med, utan det gäller så klart att ta till sig av tipsen för att få ner sina utsläpp ännu mer. Jag är på rätt väg, men har ännu en bit kvar till målet.
Dock ska väl tilläggas att mitt resultat antagligen trycks ner en rätt bra bit av att jag inte köpt några teknikprylar det senaste året, att jag köpt väldigt lite kläder och jag nästan inte rest överhuvudtaget. Plus såklart att jag inte har någon bil och i princip aldrig kastar mat. Skulle det smälla till så jag behöver köpa en ny dator, uppdatera garderoben, köpa nya skor eller blir bjuden på en utlandsresa skulle utsläppen säkert sticka iväg. Ett pessimistisk sätt att se det på är kanske att mina förhållandevis låga utsläppsnivå beror på att jag är arbetslös och inte har någon inkomst.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home