Tuesday, October 17, 2017

Tröttdag

Har varit grymt trött i dag också. Tredje dagen i rad nu. Den där helgen tog uppenbarligen rätt hårt. Fast just idag kan det nog också ha spelat in att jag av högst oklara skäl vaknade rätt tidigt utan att egentligen somna om ordentligt innan klockan ringde.

Hur som helst har det således blivit ganska lugnt och stillsamt under dagen. Tittade självklart på den vansinnigt roliga Lilla Märta kommer tillbaka (1948) som gick som matiné i eftermiddags (och igår visades den första lilla Märta-filmen, sjukt lyxigt att få båda två dagar i rad). I mitt tycke en av de absolut bästa svenska komedier som någonsin gjorts. Alla infall, de absurda inslagen, det hejdlösa hånandet av nazister. Den är verkligen jätterolig.

På tal om Hasse Ekman-filmer förresten. När jag var i Stockholm i fredags slank jag in på en skivaffär. Egentligen utan en tanke att köpa något, utan mest bara för att få ta ett varv i en skivbutik igen, det är ju annars sällan man får den möjligheten numer. Väl där inne passerade jag dock ett bord där dvd-filmer reades ut, och vad fick jag se om inte Flickan från tredje raden (1949) för jättebilliga 79 spänn. Klart att jag slog till. Det är ju en av Hasse Ekmans absolut bästa, och innehåller för övrigt en av filmhistoriens roligaste (sannolikt den allra roligaste) självmordsscener. Känns fint att ha den i hyllan. (När jag kom ut från butiken hade jag på något märkligt sätt också fått med mig Kents Röd från ett annat av reaborden. Förstår inte hur det kan ha gått till).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home