Saturday, May 19, 2018

Finalklart

VM-final alltså. Kul! Fast jag måste erkänna att jag inte känner mig helt bekväm inför finalen. Inte minst för att Sverige kommer utmålas som jättefavoriter. Det brukar ofta vara ett recept för misslyckande. Se bara på kvarten mot Tyskland i OS. Eller det klassiska fiaskot mot Vitryssland. Eller kvarten nu mot Lettland där det visserligen blev seger men det satt förvånansvärt långt inne. Därtill är Schweiz uppenbarligen ett bra lag. Slår man ut Finland och Kanada i kvart och semi är man bra, punkt. Dessutom kan man tänka att de känner viss revanschkänsla gentemot just Sverige efter finalen 2013. Och så har vi de faktum att Sverige ännu är obesegrade. Det brukar inte heller vara något gott tecken inför en final, för förr eller senare kommer en förlust och nu är det ju bara en match kvar. Kanske blev det också lite för stora siffror i semifinalen och att det tar bort lite av den nödvändiga ödmjukheten. Så nej, jag har en lite obehaglig känsla inför finalen. Jag hoppas att den känslan har fel, men den ligger där och kliar.

I övrigt inga större sensationer under dagen. Åt en daimstrut. Hade tänkt äta en tiptop till hockeyn men de hade ingen tiptop på konsum så det fick bli en daimstrut. Gick ju uppenbarligen bra det också.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home