Tuesday, July 20, 2021

Biografier

Tvättade. Sedan ägnade jag större delen av eftermiddagen åt att sitta och läsa om Hasse Alfredson. Det är en bra bok, men det är något med biografier som alltid gör mig lite sorgsen. Är inte helt säker på exakt vad men tror det är något med tillbakablickandet och hur man följer ett livs skiftningar som triggar min sentimentala sida. Kanske ännu mer när det handlar om en redan avliden person och man därför i princip vet hur det kommer sluta. Till skillnad från i skönlitteraturen har man ju inte riktigt möjlighet att hoppas på det lyckliga slutet. Eller så handlar det om att det blir en påminnelse om åldrandet, eller tidens förgänglighet eller jag vet inte. Något är det.

Skönt för övrigt att måsarna verkar ha slutat upp med sina attackflygningar för säsongen. Nu kan de gärna få börja flytta söderut snart också så man slipper deras skränande i tid och otid. Men det kommer väl när det kommer antar jag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home