Wednesday, December 01, 2021

Upphovsrättslig ersättning

Fick tidigt i våras höra att man kunde få ersättning enligt avtal för skolkopiering om man tagit bilder som blivit publicerade. Ansökte om ersättning, mest för skojs skull och för att se vad det skulle bli av det. Förväntade mig inte att det skulle bli några särskilt stora pengar. Några hundralappar kanske, en tusenlapp om jag hade tur. Igår kom så rapporten om hur mycket man skulle få. Det visade sig att det var lite mer än jag trott. "Lite". Tretton jävla tusen. Jag skrek eventuellt till av chock när jag såg det. Det hade jag definitivt inte väntat mig. Det var en väldigt trevlig överraskning. Måste kolla upp bara hur mycket skatt det ska betalas på det, och hur jag gör för att betala in det. Vill ju liksom inte åka på restskatt framåt sommaren.

Idag har jag annars jobbat. En tur till grannkommunen och sedan skrivande. Mustpremiär framför julkalendern, givetvis. Det satt fint. Dagens promenad blev en kvällspromenad, för det var först då jag hann med det. Ny tur till samma grannkommun redan imorgon. Därefter verkar det lugnt med jobbresor utanför kommungränsen ett tag, om det inte dyker upp något oförutsett såklart. Det vet man ju aldrig.

När det blir såhär kallt och torrt och man dessutom tvättar händerna en del får jag knogar som blir så såriga att det ser ut som att jag slagit någon på käften. Klart irriterande. Får se till att använda mild två ett tag framöver tror jag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home