Saturday, January 08, 2022

Bohemisera sig

Lugn och skön dag. Beställde hem sushi av ren lathet. Ägnat kvällen åt... tja, ingenting. Och det var gott. Som tjatat om på sistone älskar jag bohemiserandet de här dagarna innan vardagen dundrar in innebär. Förut idag lämnade jag till och med in i en lottorad i ren desperation för att försöka greppa det där halmstrået att vinna storkovan och aldrig med behöva lönearbeta en enda dag till. Har visserligen inte kollat resultatet men antar att det sket sig. Det brukar det ju göra. Det är ingen nyhet, jag har vetat det länge men senaste tiden har det blivit ännu tydligare att jag i grunden är något av en bohemsjäl, en slackertyp skulle kanske vissa påstå. Men det handlar inte om lathet, det handlar om att vara fri och obunden, att slippa lönearbetets ok, alla krav och måsten och tider. Jag vill bara vara. Samhället är inte byggt för sådana som mig. Det är ett problem att va en bohem, särskilt nuförtin när allt är satt uti system, som det heter i sången. Vi som mest bara vill bohemisera oss och ser lönearbetet som en boja snarare än en förmån är nog bland de mest otidsenliga som finns.

På tal om något helt annat kommer jag om inget oförutsett inträffar läsa ut årets första bok imorgon. Det ni.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home