Thursday, February 02, 2023

Mörka fönster

Möte på kontoret i eftermiddags. I övrigt inget anmärkningsvärt. Kyndelsmässodagen till ära fick det bli en riktigt smakrik julöl till Antikrundan. Enligt kvällstidningshoroskop ska jag få stora kärleksord från någon i morgon, det låter ju spännande. Undrar vem, och i vilket i sammanhang?

Ovanligt nedsläckt i huset mittemot. Folk har väl gått och lagt sig, trots att den ännu förhållandevis tidiga timmen. Men det är klart, har man ett jobb som är ansträngande eller kräver att man är skärpt och där man börjar kanske åtta eller sju eller ännu tidigare på morgonen krävs väl att man går och lägger sig tidigt för att orka. Politiken borde arbeta för att vi alla ska jobba mindre, inte mer. Fast problemet med arbetsmarknadspolitiken är ju att den i huvudsak formuleras och drivs av människor som tycker om att jobba. Plus att det finns en olycklig men spridd uppfattning om att det är en närmast moralisk plikt att arbeta. Jag tycker ju inte att det är det, jag tycker ju att arbete i allmänhet och lönearbete i synnerhet är ett nödvändigt ont, ett ok vi som samhälle borde sträva efter att bli av med. Att någon är arbetsbefriad borde inte ha en negativ innebörd, att bli befriad från arbete borde vara något positivt och eftersträvansvärt. Oavsett hur bra jag trivs med ett jobb kommer jag alltid mycket hellre vilja vara ledig och göra vad som faller mig in.

Kanske skulle jag kosta på mig lite godis i helgen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home