Saturday, May 06, 2023

Marknad mm.

Tittade en del på kröningen av Challe förut i dag. Inte för att jag är särskilt rojalistisk utan för att det ändå är en ganska unik händelse som vore rolig att se hur det gick till. Tittade fram till att han fått kronan på huvudet ungefär, sedan knallade jag ner på stan och så knäppte jag på och såg dem vinka till folket när jag kom hem. Passade på att ta en sväng på marken när jag var ute på promenad. Tyckte det var sisådär. Var roligare förr. Dels var det betydligt fler knallar då och jag upplever att det också var större variation mellan dem. Nu kändes det som att det var rätt många som sålde ungefär samma saker. Lädervaror, ostar/delikatesser, godis. En och annan som sålde andra grejer men de tre dominerade rätt tydligt. Tror inte det var någon som sålde t-shirts vad jag såg, det brukade ju vara ett av de vanligaste inslagen på marknader när jag växte upp. Fotbollströjor som högst sannolikt inte var officiellt licensierade brukade vara rätt vanligt också, men det verkar ha försvunnit helt. Fast det är väl iofs inte så konstigt. Klar risk att de var mer eller mindre piratiga. En hel del folk som rörde sig bland stånden dock, och det är väl bra antar jag.

Till middag i dag gjorde jag en pastarätt jag brukade göra lite då och då när jag var student. Något slags pastagratäng kan man nog kalla det, eller kanske en uppiffad mac and cheese. Var väldigt länge sedan jag gjorde den men kom att tänka på den och blev sugen. Märkte när jag gjorde den att jag är betydligt bättre på att laga mat nu än jag var då. Fast det är väl inte så konstigt om man har i åtanke att jag trots allt hunnit laga ganska mycket mer mat sedan dess. Gick både smidigare och blev bättre plus att jag hade koll på vad jag kunde göra för att lyfta rätten ytterligare. Vilka ostar jag skulle använda, hur jag kunde krydda upp och smaksätta. Erfarenhet har sina fördelar.

Ägnat kvällen åt att bland annat dricka öl, titta på frågesport och lyssna på musik. Inte helt dumt. Älskar helg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home