Monday, May 01, 2023

Firat med film

Har firat första maj med att unna mig en riktig filmdag. Fyra filmer mer eller mindre på raken har det blivit under eftermiddagen och kvällen (med en liten paus för att göra mat, som sedan givetvis åts framför en rulle). Kan behövas en sådan dag någon gång emellanåt. Drack även upp min sista julöl. Hade sparat en av de allra godaste till sist. Men nu är alltså lagret jag köpte på mig slut, så nu dröjer det till bortåt november innan man får fröjdas åt en jul öl igen. Längtar givetvis redan. Sedan kan jag väl i och för sig erkänna att jag kanske köpte på mig lite väl många den här gången när säsongen räckte ända fram till första maj, men hellre för många än tvärtom. Har varit najs att ha hemma.

Skönt hur som helst med en extra ledig dag. Är helt för att tredagarshelger införs på permanent basis. Eller för min del kan vi gärna flippa veckorna helt så att man jobbar två dagar och är ledig fem, men man får ju börja någonstans. En kampdag som denna är det värt att komma ihåg att samhällets och politikens mål bör vara att befria människan från arbetets bojor, inte som de flesta av dagens politiker fått för sig maxa arbetets andel av människolivet.

På tal om öl gjorde jag i samband med lördagens utgång upptäckten att Mariestads påsköl och indisk mat går förvånansvärt bra ihop. De lyfte varandra. Det kändes ändå lite oväntat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home