Sunday, April 28, 2024

Storstadshelg

Har varit i Stockholm över helgen. Hälsade på syrran, svågern och kanske framförallt systerdottern. Tanken från början var att lösa in ölvandringen jag fick i julklapp för ett par år sedan, men det upptäckte vi när vi skulle boka att den inte hölls den här helgen. Fast jag åkte alltså upp ändå. Det har varit en trevlig helg. Har mestadels bara hängt med den delen av familjen. Igår kväll gick jag och syrran och lite halvspotant på stand up-klubb och tog därefter ett par öl i en bar. Det var sköj. Blev rätt sent dock, och det har man väl märkt av idag om man säger så. Trots att jag sov en del på bussen hem i eftermiddags är jag fett trött (en sen kväll följd av resdag har ju ofta den effekten) och funderar på att ta en okarateristiskt tidig kväll för att kunna sova ikapp lite grann.

Men rolig och trevlig helg som sagt. Tror det var bra att komma iväg och andas och tänka på annat ett par dagar innan den så jobbspäckade period som nu väntar fram till slutet av juni drar igång. Och så är det ju alltid roligt att hänga med systerdottern. Hade med mig en rolig pekbok till henne och den verkade gå hem. Idag innan det var dags för mig att vända tillbaka mot Värmland åkte vi rutschkana. Lilla Tutta.

Slog mig förresten under helgen att bussen mellan Spånga och där min syster med familj bor måste vara den buss jag åkt ganska klart flest gånger det senaste 1,5-2 åren. Men det är väl mest för att man så sällan åker lokalbuss här. Det behövs ju liksom sällan när man har gångavstånd till det mesta. Har ärligt talat överhuvudtaget ganska dålig koll på vilka busslinjer som finns här i stan och hur de går. Att jag har bättre koll på pendeltågsnätet i Stockholm är busslinjerna här är väl på något vis egentligen ganska illa.

Nåväl, roligt att besöka storstan, och precis som vanligt tycker jag det hur trevligt det än är att vara där också är ganska skönt att inte bo där permanent. Utbudet och människorna lockar, men oj vad jag ganska fort skulle tröttna på avstånden och pendlingstiden och att i princip allt utom en öl på krogen är mycket dyrare än här. Saker och ting känns på många sätt mer avslappnade här. Mer okomplicerat. Men med det sagt skulle jag absolut inte vilja vara utan att då och då göra en utflykt till den större staden.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home