Saturday, March 07, 2009

Schlagertips, andra chansen

Andra chansen är ju lite speciell att tippa eftersom den bara består av dueller (som dessutom känns helt sjukt ovissa och svårtippade) men jag kör duell för duell så får vi så att säga se vart vi hamnar helt enkelt.

Duell 1: Sarah Dawn Finer vs. Scotts
Det här kan bli tajt. Speceillt med tanke på att Sarah Dawn Finer har varit sjuk under veckan, det i kombination med att Scotts har ett visst mått av folklighet efter dansbandskampen brode kanske ge Scotts slagläge. Men å andra sidan är deras låt rätt kass. Så jag tror som sagt att det kan bli en riktigt jämn duell. Magkänslan säger dock att Sarah Dawn Finer vinner den här duellen.

Duell 2: BWO vs. Lili & Susie
Den här duellen känns ännu mer svårtippad än den första. Jag hoppas på BWO, vore kul att se vad Bard kan ställa till med i Moskva om dom skulle vinna alltihop, men det är inte den starkaste låten dom har haft med i melodifestivalen. Att tippa vilken av dom två som ska gå vidare känns i det närmaste omöjligt och jag tror att dagsformen kommer spela stor roll för hur det går.
Jag hoppas som sagt på BWO men efter att ha funderat på vilka som kan tänkas ringa och rösta på respektive bidrag och tagit med i beräkningen att det är rätt många omröstningar under kvällen (vilket kan få till följd att man bara ringer och röstar i den duell där ens favorit är med) får mitt tips ändå bli att Lili & Susie går segrande ur den här duellen.

Duell 3: Star Pilots vs. Amy Diamond
Också svårtippat. Men även om Star Pilots verkar märkligt populära bland folk (jag personligen tycker mest dom är jävligt fåniga och att deras låt är sjukt tråkig) så är mitt tips att alla Sveriges barn röstar fram Amy Diamond till seger i duellen.

Duell 4: Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox vs. Caroline af Ugglas
En fjärde mycket svårtippad duell. Just att det är så pass olika låtar gör den här duellen väldigt svår att tippa. Men även här känns det som dagsform kan avgöra mycket, om Rigo & Co verkar ha lika kul och visar prov på samma glädje under uppträndet som i deltävlingen kan dom bli svårstoppade men även under sånna omständigheter känns det som det kan bli snorjämnt. af ugglas eller Rigo, Rigo eller af Ugglas, det är fan svårt. Men nej, jag säger nog att Caroline af Ugglas tar sej vidare här, dock skulle jag nog egentligen vilja gardera som fan här men jag måste ju välja en liksom.

Om det går som jag tipapt blir alltså andra duellmgången Sarah Dawn Finer vs. Lili & Susie samt Amy Diamond vs. Caroline af Ugglas.

Sarah Dawn Finer vs. Lili & Susie
Extremt svårtippat. En gång till får man väl lägga till. Kanske den ovissaste duellen på hela kvällen. Både stroslagna ballader och glättig schlagerdisco är ju sånt som brukar gå bra. Något säger mej dock att Lili & Susie är lite mer nöjda med att vara i andra chansen än Sarah Dawn Finer (som ju enligt media verkligen satsade stenhårt på at gå direkt till globen) och att Sarah Dawn Finer därför vinner på ren vilja. Det som skulle kunna ställa till det är ju dock dte faktum att hon faktiskt varit sjuk och sannolikt inte är helt hundra i halsen. Men ändå, jag säger att Sarah Dawn Finer tar det här.
Hade jag kunnat ahde jag dock helgarderat på den här duellen.

Amy Diamond vs. Caroline af Ugglas
Kommer sannolikt bli riktigt snortajt igen men ännu en gång tror jag barnen röstar fram Amy som segrare varpå hon kniper finalplatsen. Som sagt tror jag dock det kommer bli riktigt jämnt och Caroline af ugls skulle mycket väl kunan vinna men jag tror att Amys fans är mer benägna att rösta och att hon därmed drar det längsta strået och får åka till globen.

Så om det går som jag har tippat kommer alltså Sarah Dawn Finer och Amy Diamond att ta dom två finalplatser som står på spel. Det kommer dock sannolikt bli sjukt jämnt i alla dueller och båda två skulle kunna åka ut redan i första omgången.


Men nu har klcoka blivit halv tre och jag ska ju som bekant upp och laga mat imorrn så nu måste jag gå och lägga mej. God natt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home