Sunday, January 20, 2013

Funderingar

Tittade på ett program under kvällen där Jamie Oliver ville få invånarna i Rotherham att äta bättre genom att lära dem laga ordentlig mat. En åtgärd som tycks högst nödvändig med tanke på att flera av de medverkande inte kunde laga mat överhuvudtaget och i stort sett enbart åt olika former av skräpmat och godis. Nu är det visserligen tv vi pratar om så det är med stor sannolikhet lite överdrivet för den dramatiska effektens skull, och rent spontant är den generella känslan att vi här i Sverige äter lite bättre än i arbetarstäder i norra England. Men programmet fick mig ändå att börja fundera på vilka åtgärder som kan vidtas för att förhindra (eller i värsta fall åtgärda) en liknande situation här, och ska man vara helt ärlig finns ju problem med ökande övervikt och att många säkert äter dåligt här också. Jag tror att det mest effektiva vore att börja redan i skolan. Utöka hemkunskapsundervisningen och idrottstimmarna. Kanske rentav göra godkänt i de två ämnena obligatoriskt för att få gymnasiebehörighet. Det vore visserligen inga snabba lösningar men på längre sikt tror jag det hade varit positivt för folkhälsan.

Jag orkar inte riktigt utveckla resonemanget just nu, men jag återkommer i frågan.

På tal om något helt annat skulle Åke Söderblom ha fyllt 103 år idag. Det får ni fira med att titta på klipp från hans filmer (börja gärna med att gå in på youtube och sök på "vi grejar fem poäng"), och så kan ni klicka här och lyssna på när han läser rödluvan på stockholmsslang (obs att han själv var västgöte).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home