Wednesday, May 22, 2013

Läsning

Har i huvudsak ägnat denna dag åt att läsa. En av böckerna jag köpte (läs: fick) i helgen. Jag gillar att läsa, även om jag läst jämförelsevis få böcker utöver kurslitteraturen under mina år som student. Fast det hänger i och för sig ihop lite. I och med att man läser så mycket som man gör när man pluggar har man inte riktigt ork och/eller motivation att sätta sig och läsa på fritiden. Jag har inte haft det i alla fall (tidnignar, serier och en och annan tidskrit undantaget). När man väl varit ledig har man velat göra något annat än att sitta med näsan i en bok, utan det har väl på sin höjd blivit ett par skönlitterära böcker under somrarna. Det har jag väl dock delvis tagit igen det senaste knappa året då jag passat på att läsa desto mer skönlitteratur. Kanske inte riktigt så mycket som jag hade velat/kunnat då jag varit tvungen att prioritera lite andra utgifter än litteratur, men betydligt mer än jag gjort de senaste åren åtminstone. Dock måste jag erkänna att jag på senare tid känt ett visst sug efter att återvända till den akademiska litteraturen. Kanske inte för läsupplevelsen, utan för att hålla mig uppdaterad om vad som händer inom mitt fält och hålla igång vanan att läsa vetenskapliga och akademiska texter. Har faktiskt ett par artiklar liggande (de jag avr nere på skolan och skrev ut härom veckan), men har inte riktigt haft tid att läsa dem ännu. Eller, tid har jag nog egentligen haft, men jag har lite sett framför mig att jag ska sitta i solskenet på uteplatsen och läsa de där artiklarna och det har det inte riktigt varit läge för.

Hur som helst, ägnade alltså denna dag åt att läsa och det var trevligt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home