Friday, August 23, 2013

Lite försenat idag också

Blev allt lite försenat idag också. Missade ett anslutande tåg i Alvesta, fick vänta där i 45-50 minuter och var sedan framme i Kalmar ungefär en timme senare än jag skulle ha varit. Drygt såklart och jag blev rätt sur när beskedet att anslutningen skulle missas kom, men det var ingen större fara ändå utan det gick rätt bra. Var således i Kalmar vid sextiden, tog då bussen hem och när jag kom hem dumpade jag i princip bara av packningen och gick och köpte lite mjölk. När jag sedan hade handlat mjölken kände jag mig rätt utpumpad efter resdagen och behövde bara sätta mig och pusta ut ett tag. Så jag slog mig ner på uteplatsen med ett halvt glas vin och lyssnade på El Perro del Mar. Himla trevligt att sitta där en stund, det var ju ett tag sedan sist.

För övrigt var det riktigt hjärtskärande att se en kille som gick runt på centralen i Örebro och tiggde. Han var jättesorgsen och ville bara ha lite pengar till något att äta. Men alla bara nekade utan att knappt titta på honom. Aldrig har jag önskat mer att jag hade haft lite lösa växelpengar på mig, men tyvärr hade jag bara stora sedlar. Fick sådan sympati för honom att hade jag bara haft lite mer tid tills mitt tåg skulle gå så hade jag köpt en macka eller korv eller nåt åt honom på Pressbyrån. Men det fanns det tyvärr inte tid till utan jag fick beklagande avslå hans förfrågan. Men gjorde det åtminstone på ett vänlgit sätt och såg till att se honom i ögonen (till skillnad från de flesta andra som bara kort skakade på huvudet utan att se på honom). Tycker liksom att även om man inte kan (eller vill) ge pengar så bör man i alla fall visa personen i fråga tillräckligt med respekt för att faktiskt titta på hen och att ge ett vänligt svar. Och ja, det är jobbigt att titta en tiggare, som utför en av de mest förminskande och förnedrande handlingar som överhuvudtaget går att utföra, i ögonen samtidigt som man säger att man tyvärr inte kan ge hen några pengar. Men den stundens obehag kan det faktiskt vara värt för att ge en tiggare åtminstone lite männsikovärde och värdighet tillbaka.

Skamligt hur som helst att människor överhuvudtaget ska behöva tigga. Vi borde ha tillräckligt starka skyddsnät för att kunna se till att ingen någonsin hamnar i en situation där tiggeri är ett måste för försörjning och överlevnad.

I Alvesta mötte jag en annan tjomme som ville ha pengar. Han fick en femma (hade då lite mynt efter att ha fåt växel när jag hade handlat längs vägen) för han var så festlig att det inte gick att motstå att ge honom lite småmynt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home