Monday, December 30, 2013

2013

Här är den nu, årets stora lista, årets facit:

Årets album: Håkan Hellström - Det kommer aldrig va över för mig

Årets låt: Daft Punk - Get Lucky. Inte nödvändigtvis bäst, men ingen låt har  varit mer 2013.

Årets artist: Håkan

Årets grupp: Haim

Årets duo: Daft Punk

Årets teater: Kuta och kör på Kungsteatern

Årets rolltolkning: Lennart Winberg som Sten Stanley

Årets sportbesvikelse: Den sura förlusten mot jävla Oskarshamn i sista matchen i förkvalet

Årets  omslag: Jonas Kullhammar Quartet - Låt det vara

Årets förändring: Att jag blev tvungen att flytta från Kalmar

Årets lag: BIK Karlskoga

Årets pris: Priset vi fick för uppsatsen (vi fick ju ett sånt i år också)

Årets dag: Dagen vi fick pris för uppsatsen och nya Håkanskivan låg och väntade i brevlådan när jag kom hem (17:e april tror jag det var)

Årets bar: Söderport

Årets klubb: Popidyll

Årets konsert: Någon av Hives på Palace, Nordpolen på Popidyll eller El Perro Del Mar på Stay Out West. Omöjligt att välja.

Årets missade konsert: Haim på Way Out West

Årets festival: Way Out West

Årets återupptäckt: Seinfeld

Årets plats: Ännu mer längst fram, ännu mer i mitten

Årets Thor Modéen: Thor Modéen

Årets butik: Frans Hällqvist, i år också

Årets bokhandel: Dillbergs

Årets strumpor: Färgglada

Årets salong: Barbershop, Kalmar

Årets volym: Lite lägre än vanligt

Årets kväll: Någon av alla de underbara (och emellanåt dimmiga) kvällarna på Popidyll

Årets fest: Sommarfesten. Alla fester som slutar med att man ligger på golvet och pratar om Kirsten Dunst är automatiskt årets fest.

Årets jobb: Funktionärsjobbet på Way Out West

Årets mycket väsen för ingenting: ISON

Årets bok: Esternas stora bok om kilot

Årets serietecknare: Nanna Johansson

Årets sportframgång: Guldet i hockey-vm

Årets sämst timade reklamavbrott: När jävla TV4 la in ett skitlångt reklamavbrott mitt i firandet efter VM-guldet i hockey.

Årets mat: Avsmakningsmenyn på Hamnkrogen i Kalmar. Magiskt.

Årets missräkning: Att jag fortfarande inte har något jobb.

Årets blogg: Nina Åkestam

Årets jag vet att jag borde bry mig, men orka: NSA-joxet

Årets underbart torftiga: Moviestone

Årets dvd-box: Den stora pilsnerboxen

Årets mest överraskande (säsongs)slut: Homeland

Årets chef(er): Cheferna på vårt område på Way Out West

Årets stördaste: SD och deras framgångar

Årets promenad: "Avskedspromenaderna" i Kalmar.

Årets gulligaste: Harungarna (eller om det var kaninungar) som skuttade över gångvägen vid Skälby.

Årets konstigaste: Oktoberfest i Göteborg, i augusti.

Årets renovering: Renoveringen/omgörningen av söderport (trots att bardisken blev lite kortare)

Årets mest blasé: Killen på tapeten på Söderports toalett

Årets offentliga toalett: Rondo

Årets val: Kyrkovalet

Årets post: Kursbevis

Årets poster: Fadde-postern jag satte upp i hissen i Kalmar innan jag flyttade.

Årets minst besökta fest: Husfesten jag var på i september

Årets dryga: De nästan två veckor då min internetanslutning var trasig (och oj jag var glad för att jag hade smartphone då, och att jag fortfarande hade studentkontot kvar så jag kunde använda skolans internet när det  behövdes).

Årets Kirsten: Dunst

Årets Dunst: Kirsten

Årets miss: Kalmarhem som bad mig säga upp min lägenhet (pga inte var studentlängre), och aldrig informerade om att de köpoäng jag samlat på mig under drygt 4,5 år skulle gå upp i rök i samma sekund som lägenheten sades upp.

Årets kassa system: Att köpoängen hos Kalmarhem försvinner i samma sekund man säger upp lägenheten (hade varit rimligare om de försvann utflyttningsdagen/den dag kontraktet upphör).

Årets sämsta telefonsamtal: När Kalmarhem ringde och bad mig säga upp lägenheten.

Årets lite bökiga: Att studentkontot upphörde under hösten och jag var tvungne att fixa en ny mailadress.

Årets öl: Mariestad på Söderport/Popidyll.

Årets lyft: När jag skaffade ny dator och allt plötsligt gick skitfort.

Årets lyft 2: Fler toaletter på Söderport.

Årets besvikelser: Alla nej tack-mail

Årets märkligaste utekväll: Kompisen jag är ute med träffar en tjej, jag börjar i brist på sällskap hänga vid bardisken och dricka vodkadrinkar och prata med skumt folk, blir deppig över att jag inte har något jobb och aldrig blir kär, twittrar The Smiths-citat. Är jättebakfull, har partiella minnesluckor och fortfarande lite nedstämd dagen efter. Kände mig klyschig.

Årets text som aldrig blev skriven: Texten om min tid i Kalmar, och hur den påverkat mig (ungefärlig slutsats: Det var där jag blev vuxen)

Årets saknad: Min uteplats

Årets saknad 2: Kalmar, och det liv och den tillvaro jag hade där.

Årets ceremoni: Prisceremonin hos Videum
 
Årets kanske lite, men inte jätte, oväntade: Att jag gick från barhängare till dansgolvare på p-idyll

Annat bra 2013: Middag för fyra på CTV, Broadchurch, Top of the lake, Alla är fotografer, Don Rosa Samlade Verk, Birgit Tengroth, att jag faktiskt kom mig för att gå och titta på Hives på Palace, promenader, Elliphant på Popidyll, Be the Bear på Popidyll, Summer Heart på Popidyll, Anttila på Popidyll, Karl X Johan på Popidyll, julkalendern, Girls, "Det enda jag kommer ihåg för tillfället är att jag ingenting minns", gemenskapen i toakön, Proust, Mannen som glömde sin fru, Bron, "Inte nog med att det ingenting smakar, det har en bismak också", namnet Olmert, magin och euforin och värmen på Popidylls dansgolv, den vegetariska veckan, rattvärme, We Think Alone, Svarta duvor & vissna liljor, middagen med Nybro-Kristoffer i början av året, Gastro, lata dagar i solen på uteplatsen, Kärrtorpdemonstrationen, Flickan från ingenstans, Little Jinder, Per Bjurman, Farliga idéer, Justin Pogge, Nobelhallen, SLÄH!, bröderna Westerholm, pasta, julmust, På spåret, Sonic och en hel massa annat grymt som jag glömt få med på listan.

Annat dåligt 2013: Reinfeldt och hans regering, SD, nyliberalism, avregleringar, borgerlig "valfrihet", Socialdemokraternas lika tvära som skamlösa högersväng, att tränga sig i toakön, folk som inte använder blinkers, Carl Bildt, rasism, sexism, homofobi, antiintellektualism, återbud, att jag aldrig hann prata med hon den där snygga grannen som flyttade in i höstas/somras, tågförseningar, flytten av Hultsfred, Örebros avancemang till Elitserien, SHL-förslaget, Leksand i elitserien, farfar på sjukhus över jul, hårdrock, arena- och stekarhouse, alla kassa domare (ingen nämnd, ingen glömd), Jägermeister, att Sten Bertil och Rolf fortfarande inte finns på Öppet arkiv, och en hel massa annat värdelöst jag glömt få med på listan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home