Sunday, December 01, 2013

Första och första

Första december idag alltså, och därtill dessutom första advent. En riktig dubbelkaramell alltså. Dagen till ära gick jag upp en sväng på stan, men det var inget superanmärknignsvärt där. Några försäljningsstånd på torget, lite julmusik från någon högtalare, det var det. Blåste dock jäkligt kallt, vilket gjorde det hela ganska ohärligt. Hade säkert upplevts trevligare överlag utan blåsten. Kan för övrigt sakna skyltsöndagarna från min barndom. Då var det en mycket större happening än vad det är nu. Mycket mer jippo på stan, mycket bättre julskyltningar i affärerna och massa sånt där. Brukade gå runt folk och bjuda på godis ur korgar vill jag minnas. Det tycker jag gott de kunde ha nu också. Har också något minne av att det brukade vara mörkt när man var där (vilket också bidrog till den mysiga stämningen), så antagligen var man där lite senare på dagen då. Hur som helst var det ett större jippo då, och jag tycker det är lite synd att det inte är det längre.

Första december innebär naturligtvis också julmustpremiär. Tog en på eftermiddan när jag kom hem från stan, och en när jag tittade på julkalendern under tidiga kvällen (halvsegt första avsnitt, men kan nog bli bra nu när grundstoryn är etablerad och det rimligtvis kommer igång lite mer). Det smakade som alltid bra. Dock ingen finmust än. Brukar dricka det på adventssöndagarna (eller gjorde förra året i alla fall), men eftersom första advent sammanföll med säsongspremiären blev det inte riktigt så just den här söndagen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home