Wednesday, March 12, 2014

Märkligt recept

Fick för mig att jag skulle laga mat utifrån ett recept i en av kokböckerna jag har i köket. Det blev ett utmärkt exempel på varför jag nästan aldrig lagar mat utifrån recept annars. Mängderna i receptet var jättemärkliga. Så hade jag följt receptet till punkt och pricka hade det inte gått att laga maten på det sätt det beskrevs, samtidigt som det hade blivit extremt lite sås till ganska mycket pasta. När man följde mängderna i receptet blev det faktiskt inte ens någon sås, utan det blev mer en bottenskyl av något grötliknande. Och den angivna mängden buljong ska vi inte prata om. Enligt receptet skulle några av ingredienserna koka upp i grönsaksbuljong och sen sjuda några minuter. Men med den mängd buljong som fanns angiven i receptet var det liksom inte så mycket att sjuda i. En knapp deciliter buljong blir ju inte så värst till 200 gram broccoli direkt. Så det blev att göra lite halvimproviserade anpassningar av receptet om man säger så. Smaken blev bra, men slutresultatet som helhet hade nog kunnat bli betydligt bättre. Fast å andra sidan vet jag ju till nästa gång hur jag ska göra den här rätten för att få till den. Och det är inte så det står i receptet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home