Friday, May 16, 2014

Cribbe. Och kvällens planer

Först: Att  Cribbe inte fortsätter i BIK känns förjäkla trist. Han är trots allt det största trotjänaren av dem alla, en ikon, en konstant. Den meste BIK-spelaren av alla. 20 raka säsonger i klubben. När han debuterade i a-laget, säsongen 94-95, hade jag fortfarande flera år kvar som barn. Jag var inte mer än 8-9 då (kan inte säga säkert eftersom jag inte vet när på säsongen han debuterade). Hela den tid som jag minns att jag gått på hockey har Christian Carlsson funnits med. Från dåvarande division 2 till allsvenskan. En jävla hjälte. Visst, emellanåt har man stått där på läktaren och svurit över honom, det går inte att förneka. Men han har alltid varit klubben trogen, alltid spelat för laget i hjärtat, och de sämre insatserna har alltid vägts upp med bättre. Och det hårda jobbet har alltid funnits där. Man kallar spelare som Näslund, Thelander och Wessner för trotjänare, men när de kom till klubben hade Cribbe redan gjort flera säsonger med laget. Han är trotjänarnas trotjänare. Aldrig spektakulär, sällan en spelare man direkt lägger märke till. Men en konstant, en spelare som alltid funnits där och gjort sitt jobb. En jävla hjälte som sagt. Det är svårt att tänka sig BIK utan Cribbe. Han har ju alltid varit med.

Med reservation för att jag inte vet vilkasummor det handlar om kan jag också tycka att det är lite fisigt att vilja sänka hans lön så kraftigt som klubben vill göra, särskilt med tanke på att han de senaste 2-3 säsongerna varit riktigt bra. En sådan trotjänare har förtjänat rätten att få sluta på sina egna villkor.


Över till något helt annat: Ikväll ska jag iväg på lite kalas igen. Ännu en kompis som ska ha lite födelsedagsbaluns. Ska bli kul. ock en hyfsad bit att gå, men  andra sidan inte längre än vad jag hade till Söderport när jag bodde i Kalmar, så det är klart överkomligt. Dock att det känns lite längre här än dt gjorde där i och med att stan är mindre och man passerar fler stadsdelar på vägen, men själva längden på promenaden är egentligen inga större problem.
Var hur som helst sagt typ 18ish, så jag ska väl ta och börja göra mig klar. Räknar med att det tar typ 40-50 minter att gå, så borde vara rätt rimligt att gå vid typ kvart i eller nåt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home