Monday, September 15, 2014

Inte jätteförvånande

Så Löfven har alltså bestämt sig för att inte ha med V i regeringen. Ganska väntat i sak, men förvånande att det beskedet kom så pass fort och kategoriskt. Personligen tror jag att det kan vara ett misstag för Löfven att inte ta med V i regeringen. Dels blir regeringen som helhet lite svagare, dels öppnar han för opposition och attacker från vänster. Något som skulle kunna leda till vad man skulle kunna kalla för tvåfrontskrig i vissa frågor. För V däremot tror jag att de, även fast de är besvikna och upplever sig något svikna nu, i långa loppet kan tjäna på att stå utanför regeringen. De får då möjlighet att i exempelvis budgetförhandlingar få igenom en del av sin politik, samtidigt som de också kan kritisera regeringen från vänsterflanken. Ser det som klart troligt att de framemot nästa val kan locka till sig en hel del missnöjda S-väljare och vänstersossar.

Som jag nämnde igår tror jag som sagt att det till sist kommer landa i någon form av konstellation med S, V, MP och FP. Det troligaste just nu är väl S och MP i regering med någon form av samarbete med V och FP. Då utgår jag dock ifrån att Jan Björklund antingen avgår eller blir petad som FP-ledare, vilket jag tror kommer ha hänt inom ett år.

En tanke som slog mig idag, och som inte har något med regeringsbildningen att göra, är förresten att det egentligen är rätt märkligt att de flesta liberaler idag föredrar att samarbeta med konservativa högerpartier. Ser man historiskt har ju liberaler och konservativa varit varandras motståndare, och liberalismen växte vad jag minns från historielektionerna fram just som en opposition mot mer konservativa krafter. Lite lustigt ändå hur det kan bli.

På tal om något helt annat så mår jag bättre idag än vad jag gjorde igår. Har inte känt några feberkänningar idag, men jag har fortfarande ont i halsen och är lite halvsnuvig och så. Det går åt rätt håll.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home