Thursday, October 30, 2014

Ett mystiskt hus

I skogen bakom min gamla lågstadieskola finns ett mystiskt hus. Antagligen är det ett gammalt pumphus eller liknande, vilket i sig inte är så mystiskt. Men det ligger mitt i skogen, på en liten kulle. Långt ifrån någon bilväg, enda vägen dit är en liten stig. Jag är visserligen ingen expert på dylika anläggningar, men det känns ju som att det vore en rätt bra grej om diverse underhållsarbetare kan ta sig dit utan att behöva gå en bra bit genom skogen. Så det känns som en rätt märklig placering för ett pumphus eller elcentral eller vad det kan ha varit från början. Jag säger varit, för vad det än varit är det inte i drift längre. Vilket inte minst framgår av att dörren är igenmurad (när jag gick i lågstadiet och alltså rörde mig en del i den där skogen vill jag dock minnas att det fortfarande fanns en dörr, även om det hela redan då verkade tämligen övergivet).

Det är dock inte bara placeringen som gör det mystiskt. Den lilla kullen ser i sig nästan konstgjord ut. Och trots att anläggningen i fråga inte är i drift, och inte varit på många år, växer inte ett enda träd eller en enda buske på kullens platta topp (här bör påpekas att huset står vid ena kanten på kullen, övriga toppen är platt och gräsbevuxen). Ungefär mitt på den patta toppen finns också en betongplatta varur det sticker upp ett avslaget rör, ungefär lika tjockt som ett stuprör. Jag tolkar det som resterna av någon form av ventil, men det kan naturligtvis också ha varit någon form av fäste eller något helt annat. Upp till själva huset går en gjuten betongtrappa, vilket inte är så värst mystiskt. Mer mystiskt är då att det på kullens exakt motsatta sida finns en likadantrappa som går halvvägs uppför kullen, upp till vad som tycks vara någon form av betongfundament. Kullen och det lilla huset ligger också perfekt för att inte riktigt synas, vet man inte att det är där ser  man det inte om man inte går in på stigen som går precis bredvid. Bara det är ju lite mystiskt.

Men det sannolika är trots allt att det ändå är någon form av gammalt pumphus eller liknande. Vem vet, det kanske är ett gammalt vattentorn, och den lilla kullen innehållit själva vattentanken eller nåt. Det märkliga slutar dock inte huset i sig.

Jag gick förbi där häromdagen när jag var ute på min dagliga promenad och beslutade mig för att ta en sväng genom skogen. Tog då den här bilden, och ja ni ser ju hur mystiskt det ser ut.
Idag hade jag åter vägarna förbi, och fick då se att det satt något mitt på den igenmurade dörröppningen. Såg ut som en liten metallbricka, nästa som ett beslag på en byrålåda. Min första tanke var att det helt enkelt var någon form av tja, armeringsgrej eller nåt och att jag bara inte tänkt på den tidigare. Men jag gick uppför trappan för att titta närmare på det, mestadels eftersom jag tyckte det såg ut att vara ett litet håll i mitten av metallplattan, och nyfiken som man är slog mig tanken att det där kanske skulle gå att kika in och se vad som fanns i det lilla huset.
När jag kom upp såg jag dock att metallplattan inte alls satt i betongen, utan det var änden av någon typ av metallstav som någon gjort ett håll i betongen med. Staven, eller stången, såg ut att vara gängad och det fanns en sorts skruvanordning på den som verkade ha som effekt att fungera som en sorts inverterad skruvtving. Så att staven alltså blev till vad som närmast tycktes likna någon typ av borr eller dylikt för att ta sig igenom en betongmur. Man får ju onekligen uppfattningen att någon eller några försökt ta sig in i det lilla huset men av okänd anledning avbrutit innan hen/de hunnit färdigt. Ytterligt mystifikt på min ära.

Det gör ju dock inte att man blir ännu mer nyfiken på vad det är för litet hus och vad som faktiskt finns där inne. Om det bara är ett gammalt pumphus eller vattentorn undrar man ju, om inte annat, varför någon gör sig besväret att mura igen dörröppningen. Och varför har de/den som försökt ta sig in plötsligt avbrutit?

Inte undra på att det lilla huset känns mystiskt där det står på sin lilla kulle. Nästan (men bara nästan) så man börja fundera på om ryktena på Flashbacks urban exploration-forum om en hemlig tunnel från Bofors som mynnar någonstans på Rävåskullen är sanna, och att det lilla huset och dess omgivningar i så fall har något med det att göra. Visst, det lär vara typ ett pumphus, att det skulle vara något hemligt/mystiskt känns ju betydligt sexigare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home