Thursday, April 09, 2015

Till sist blev soppåsen full

Idag fick jag för första gången på väldigt länge byta soppåse. För ett tag sedan beslutade jag mig nämligen för att göra ett experiment. Jag noterade att dt som tog upp mest plats i soppåsen var tomma mjölkpaket, så jag bestämde mig för att se hur lång tid det skulle ta innan jag behövde byta soppåse om jag istället började slänga mjölkpaketen i kartongåtervinningen. Riktigt när experimentet inleddes har jag dessvärre glömt, men det var allra minst i mitten av februari, men antagligen ännu tidigare. I runda slängar tog det alltså ungefär två månader innan jag behövde ta ut soppåsen. Att jämföra med ett par gånger i veckan tidigare. Tror faktiskt jag fortsätter slänga mjölkpaketen i återvinningen.
Tilläggas bör väl dock att vi har sortering av matavfall här i stan, så jag har alltså inte haft massa matrester som legat och ruttnat i soppåsen. Hade vi inte haft sortering av matavfall hade jag nog blivit tvungen att ta ut soppåsen tidigare även om den inte hade varit full, för matavfall har ju en viss tendens att börja lukta efter ett tag. Vilket inte minst vi som gick i skolan vid tiden för kommunalstrejeken under tidigt 00-tal har fått erfara. Jag gick då på gymnasiet och minns väl att när papperskorgarna på skolan inte hade tömts på någon vecka började det sprida sig en viss odör i rasthallen och i korridorerna.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home