Friday, September 30, 2016

Råkade bli att handla om böcker

Jag har egentligen inte så mycket att säga om den här dagen. Det har på det stora hela varit en ganska normal fredag. Stod ute på balkongen en stund. Det blåste kallt och hårt, men med balkongdörren som vindskydd (tack för att vinden kom från det hållet) blev det ändå riktigt skönt när solen låg på mot väggen. Att sitta och läsa blev dock kallt, men jag hade bara sådär 28 sidor kvar i boken i jag läste så jag kunde faktiskt stå ut den korta stund det tog. Nu har jag bara en oläst bok kvar i högen för olästa böcker. Så nästa vecka får det allt bli en tur till bokhandeln och köpa på sig lite nytt. Gillar att handla böcker. Botanisera bland hyllorna, ta fram en bok och läsa på baksidan, klämma och känna och bläddra och känna doften av böcker. Ibland är det rentav avslappnande att stå och låta blicken vandra mellan bokryggarna i jakt på något som verkar intressant. Enda nackdelen med att handla böcker är att det tar upp en del plats. Särskilt just nu när jag har fullt i bokhyllan och inte har hunnit skaffa en till. Istället har jag en inte helt oansenlig hög liggande på soffbordet. Det ser visserligen ganska intellektuellt och härligt ut, men det går inte att förneka att det är lite opraktiskt.

Ligger för övrigt på 43 lästa böcker hittills i år. Känns som en helt okej siffra ändå. Siktar på att landa en bit över 50. Fast egentligen är inte antalet lästa böcker särskilt viktigt alls. Jag läser ju hellre en riktigt bra bok än 300 dåliga. Sen finns det ju dock så mycket man vill läsa som man ännu inte läst (en lista som bara blir längre i takt med att fler och fler böcker ges ut) att man behöver hålla ett visst tempo för att hinna. Jag menar, säg att jag blir 80 och fortsätter snitta 50 böcker om året resten av livet. I så fall har jag knappt 2500 böcker kvar att läsa. Med tanke på hur många böcker som getts ut och som kommer ges ut är det ju i stort sett ingenting. Men jaja, man får väl hinna det man hinner antar jag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home