Wednesday, October 26, 2016

Kulturskymning

Ringde runt till stans bagerier och konditorier idag för att se om någon av dem sålde madeleinekakor. Ska ha lite kalas i helgen, och som den Proustfan jag är vore det ju kul att bjuda på den mest litterära av kakor. Men mina ansträngningar var förgäves. Det fanns inte en madeleinekaka att få tag på i hela stan. De flesta jag pratade med visste inte ens vad det var (vilket, faktiskt, är rätt dåligt om man arbetar i den branschen, det är faktiskt ingen obskyr undergroundkaka vi pratar om här). Så där får jag tänka om. Eller eventuellt baka själv om jag lyckas hitta en form någonstans. Dock är väl risken att de där formarna, om jag mot förmodan överhuvudtaget skulle hitta någon här i stan, är svindyra. Så det lutar nog åt att det blir något annat än madeleinekakor. Men vi får se.

Annars har det på det stora hela i huvudsak varit ännu en läsdag. Det blir ju ofta så.

Imorgon däremot blir det nog ingen läsdag, för då firar jag födelsedag. Tårta och paket. Eftersom farsan fyller år på samma dag blir det nog som vanligt att vi tar firandet nere hos dem. Blir liksom enklast så. Inte minst har de både diskmaskin och mer utrymme.
Men 01.01 inatt, då är det exakt på minuten.

Fick förresten en lite tidig present på posten. En bok och några trevliga filmer. Fast det var ingen större överraskning, för jag hade beställt dem själv. Är med i en enkätpanel som efter ett visst antal besvarade enkäter leder till ett presentkort, så det var det jag löst in nu. Så råkade det bara slumpa sig så att det blev just nu.
Men nu har jag hur som helst en av mina absoluta favoritfilmer, Flicka och hyacinter, på dvd. Det känns fint och bra.

Vad jag i övrigt får i present återstår att se.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home