Tuesday, June 13, 2017

Mer matiné

Tittade även på dagens matiné. Stiliga Augusta (1946). Underhållande, men emellanåt lite slarvig. Thor Modéen var som vanligt briljant. Framöver visas sevärda matinéer också 19/6 (Flickan och djävulen, 1944), 20/6 (Min vän Oscar, 1951) och 26/6 (Karin Månsdotter, 1954). Har man inte sett den kan man gott också passa på att se Det sjunde inseglet (1957) den 3/7. Men framförallt rekommenderar jag Min vän Oscar. Den handlar om en kille som åker till Paris och vinner en säl. Bara där är man ju hemma liksom.
De övriga är mer drama (även om Jarl Kulle med nutida mått bjuder på inte okomiskt överspel i rollen som Erik XIV i Karin Månsdotter), men sevärda ändå. Framöver skulle jag dock vilja se några Hasse Ekman-filmer i tablån (kan man kanske hoppas på en reprisering av Flickan från tredje raden, 1949?), och så kan det väl vara på tiden att visa 30-talsfilmens magnum opus Pensionat Paradiset igen. Den har inte visats på tv sedan 1995. Har också en hel del andra favoriter jag gärna skulle se igen, men de är för många för att rabbla upp här.

Och imorgon ska jag tvätt. Yay så roligt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home