Saturday, December 15, 2018

Så svärord gött!

Bofors - Modo 1-0 (0-0, 0-0, 1-0)

Sjukt härlig seger. I mina ögon dessutom en jäkligt rättvis seger. BIK spelade bra. Försvarsspelet var grymt, och även i övrigt var det bra även om de superheta målchanserna kanske inte riktigt fanns där. Hade varit grymt surt att förlora en sådan här match. Annars en ganska kul match att titta på, trots att det blev få mål. Det var tätt, spännande, stundtals en smula smågrinigt. Såg att Hockeysverige.se beskrev första perioden som ett sömnpiller men det håller jag inte alls med om. Fast kanske är en annan sak att stå på läktaren och tydligt hålla på ett av de inblandade lagen än att se matchen på tv som neutral åskådare.
Dock måste domaren ha hejat på Modo. Jösses vad Modo-utvisningar han släppte. Inte så förvånande i och för sig, Modo brukar kunna få spela efter en annan bedömningsskala än andra lag, och ännu mindre förvånande med tanke på att det var Nordlöf som dömde. Likväl irriterande. Trippingen på Eklind och den solklara hakningen på Foppa är en gåta att de inte renderade två minuters vila för gärningsmännen. Men men, gött att kunna knäppa domar'n på näsan då när det är så. Och man får väl vara glad så länge de inte får en tveksam eller felaktig straff i slutminuten. Det har ju hänt förr när Modo har varit på besök. Vid det mest flagranta tillfället var det dessutom just herr Nordlöf som höll i pipan.


På tal om något helt annat så gjorde jag och en kompis vår egen punsch i förmiddags. Det blev riktigt bra. Punschen vi gjorde blev lite rundare i sötman och lite mjukare i smakerna än den man vanligtvis dricker. Lite mörkare och rödare i färgen också. Spontant gissar jag att båda delarna åtminstone delvis beror på att vi i huvudsak använde ett rörsocker, demerarasocker närmare bestämt, istället för enbart vanligt strösocker. Det har ju trots allt en lite annan smak än vanligt socker. Lite mer smak skulle jag rentav vilja påstå. Men egen punsch kan nog bli att göra fler gånger. Det var smidigt och blev bra, och det är ju alltid kul att göra sitt eget. Dessutom har jag såklart börjat få en del idéer om hur man skulle kunna leka lite med smaksättning och varianter.
När jag kom hem från hockeyn nu ikväll funderade jag lite lätt på att glida iväg till lämplig bardisk. Fast jag kände mig rätt seg och det kommer bli en del festande och dylikt kommande veckor. Så det räckte nog ganska bra att slå sig ner i soffan med ett glas av den nygjorda punschen och bara ta det lugnt. Dekadens behöver inte alltid ske i krogmiljö.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home