Thursday, May 09, 2019

I flera bemärkelser trött

Idag har varit en dag så jag varit rätt trött och slö. Det har sina skäl, men vilka de är tänker jag åtminstone för tillfället inte redogöra för. Finns dock en uppenbar risk att jag kommer gå och lägga mig klart tidigare idag än vad jag brukar.

Imorgon ska jag till arbetsförmedlingen igen. Fick ett brev tidigare i veckan där det stod att jag fått en ny arbetsförmedlare (igen, det är den fjärde sedan december) och att hon vill träffa mig för att "kolla upp din situation och göra en planering". Alltså visst, jag kan förstå om de som jobbar där vill träffa de som de ansvarar för, och jag fattar att det är skakigt i organisationen för tillfället och att det blir rörigt med många byten av handläggare och så. Samtidigt kan jag någonstans känna att vad fan, det finns något som heter dokumentation och kommunikation. Att göra en tredje avstämning och planering på väldigt kort tid känns rätt jävla onödigt. Det känns mest bara som slöseri med tid och energi, och det är ju inte direkt det mest lättillgängliga stället att ta sig till heller för den delen. Allt som sagts och bestämt bör rimligtvis finnas nerskrivet och dokumenterat någonstans, det borde räcka. Har sagt det förut (och kommer sannolikt säga det igen), men jag vill ha så lite som bara är möjligt med AF att göra. Dessa ständiga och meningslösa möten bidrar ju inte direkt till att jag får en positiv inställning till dem. Jag får snarare bilden av en organisation i kaos där ingen har någon som helst aning om vad de egentligen sysslar med.
Dessutom kan jag ha synpunkter på hur kallelsen till mötet gick till. Den kom i tisdags, via brev. Det är dels väl kort varsel, bara för att man är arbetssökande och står till arbetsmarknadens förfogande betyder ju inte det att man per automatik inte har saker inplanerade några dagar framåt. Att det dessutom skickas med brev känns extremt vanskligt om man har i åtanke att man kan förlora ersättning om man uteblir från mötet. Jag menar, jobbletande är ju inte en aktivitet som kräver att du befinner dig på en viss plats, utan du kan ju vara aktiv i ditt jobbsökande även om du tillbringar en vecka på lantstället eller utomlands eller hos en släkting i Sveg. Det är ju inte så jäkla roligt att riskera att bli av med ersättning för att man missat ett möte vars kallelse man inte haft en chans att se för att man inte varit hemma. Ska det absolut skickas med brev är det än viktigare att det inte skickas med kort varsel utan att det finns en rimlig chans att man hinner se det även om man är bortrest några dagar. Fast AF verkar ju tro att arbetssökande betyder att man inte har något liv...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home