Sunday, June 02, 2019

Utgång av anledning

Kom på igår att det var årsdagen för både examen och att jag slapp ifrån stöd och matchning. Sju år sedan examen, ett år sedan den sista promenaden till Manpower. Värt att fira båda två såklart. Så jag gick ut en liten sväng. Det blev en rolig och trevlig kväll får man säga. Kom dock i säng först en släng efter fyra, tror rentav det var närmare halv fem, så idag har jag varit rätt trött. Men det får det vara värt!

På det stora hela en rätt vanlig söndag. Med undantag för att vi tittade upp till farmor och åt lite tårta vid lunch. Det smakade bra naturligtvis, men jag hade nog uppskattat det mer om jag inte hade varit ute igår med tidigare nämnda trötthet som följd.
Nickade dock till lite kort framför tv:n här under kvällen så nu är jag ändå hyfsat pigg igen. Har suttit och valt lite låtar till summer party-spellistan. Det går framåt i förväntad takt. Plockar lite låtar från tidigare listor i och med att det är tioårsjubileum och det är kul att titta igenom de gamla spellistorna igen. Upplever ändå en ganska tydlig utveckling mellan de tidigaste listorna och de senare i hur jag bygger dem både avseende låtval och hur jag jobbar med vad man skulle kunna kalla dramaturgi och dynamik. Kan väl sägas som så att det är en del låtar i de äldre spellistorna jag kanske inte skulle valt idag, och jag skulle också valt en lite annan ordning på dem. Fast det vore väl i och för sig konstigt om man inte utvecklas, precis som med allting annat lär man sig ju vad som funkar och hur man vill ha det ju mer man håller på. Måste dock säga att jag tycker inledningen på 2012-listan är grymt stark än idag, och den tar mig tillbaka i tiden. Det var den första jag gjorde efter att ha blivit med smartphone, så det var den första jag kunde lyssna på utan att vara bunden till datorn. Minns att jag lyssnade på den under en promenad till Giraffen, och jag kan än idag minnas exakt var jag var när vissa låtar spelades. Att höra de låtarna tar mig tillbaka till just de platserna. En viss kurva, ett övergångsställe, en särskild bit gångväg, en kassakö. En illustration så god som någon av musikens funktion som bärare av minnen.

Imorgon visar svt en film med Thor Modéen. Den bör ni naturligtvis titta på.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home