Friday, September 04, 2020

Slutscrollat

Trivsam och lugn fredag. Ett glas vin, lite musik, ett par tidiga Seinfeld-avsnitt. Bra flyt i skrivandet. Slog mig när jag scrollade igenom platsbanken i förmiddags att det antagligen är sista gånger på ett tag, mycket möjligt sista gången för överskådlig framtid. Även om jag kan vara sentimental emellanåt är det inget jag sörjer. Jag har ju tittat igenom den i stort sett dagligen sedan 2012, så det är hög tid att jag slipper. Tror inte jag vill veta hur många timmar jag ägnat åt att scrolla igenom den där sidan på jakt efter jobb att söka. Ibland nyfiket, oftare håglöst. När man under den där sista vårterminen började titta där fanns ännu något spännande med det. Världen låg ännu öppen, examen framför en och det var som ett smörgåsbord med möjligheter. Efter en tid insåg man att det där smörgåsbordet var en chimär, och att titta igenom annonser gick från spännande till vardag till vissa dagar ett nödvändigt ont, efter ett par år mest en rutin som inte gav särskilt mycket, som dåliga dagar mest skänkte en en känsla av hopplöshet. Så det ska bli skönt att slippa. Layout och funktionalitet har förändrats många gånger under de år jag varit en regelbundne besökare på sidan, det blir intressant att se hur den ser ut och fungerar om jag en gång i framtiden återvänder. Och vad som då har hänt med utbudet av jobb. Jag kan se bara under de här åren hur det förändrats, hur det närmast gått moden i vissa yrkestitlar och annonsrubriker. En sak är dock säker, det ska bli skönt att slippa det där dagliga scrollandet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home