Tuesday, October 27, 2020

Fin födelsedag

Har alltså fyllt år idag. Eller rättare sagt fyller jag år idag, det är ju trots allt sisådär en timme kvar av dygnet när det här skrivs. 35 år. Det är vad det är. Trivsam och trevlig födelsedag hur som helst. Unnade mig ett glas finvin ur finglasen jag köpte för ett tag sedan när jag bläddrade igenom tidningen strax efter lunch. Knallade ner till föräldrarna frampå eftermiddan. Käkade där och blev sedan gratulerad med fika och presenter. Sa grattis till farsan och gav honom en present, han fyller ju också år idag. Gav honom Peter Englunds nya bok, Söndagsvägen. Tror den passar honom. Farmor kom ner och var med på uppvaktningen. Fick presenter av henne också. För att vara materialistisk för en sekund så var det en god skörd presenter. Några skivor (Håkans senaste, Anna von Hausswolffs nya), en dvd-box med Thor Modéen och Åke Söderblom, en pyjamas, en karaff, en flaska punsch. Utöver karaffen inte helt oväntat då det var sådant jag sagt att jag önskat mig. Karaffen var mer av en överraskning, men inte den största. Två saker överraskade mer. Dels att farsan bokat bord i restaurangen när BIK möter Modo på söndag, jag ska alltså få gå och titta på hockey, live och allt (bara att hålla tummarna för att inget av lagen får ett covidutbrott så att matchen skjuts upp). Fast allra mest överraskande var en gammal resegrammofon, för 78-varvare. Blev helt klart en smula paff när jag öppnade paketet och hittade den.

Rolig bakgrundshistoria på grammofonen också. Såg den loppis för ett grymt tag sedan, i den tid då corona fortfarande framförallt var ett ölmärke. Tyckte då att den var fräsig, och så åkte morsan och farsan och köpte den i smyg efteråt. Rolig grej. Upptäckte att det tyvärr saknas en nål, men i övrigt verkar den fungera fint. Den snurrade så bra så när man vred på reglaget. Får skaffa en ny nål så ska jag provspela den sen. Ingick även några skivor. Bland annat Fridolf Rhudins klassiska monolog Den ensamma hunden. Fast den väntar jag nog med att spela tills jag behärskar apparaten så jag inte av slarv och misstag råkar repa skivan. Det hade ju varit tråkigt med ett sådant toppvax. Men när jag verkligen får igång den, jäklar vilket 78-varvsmys det kommer bli.

Trevlig och trivsam födelsedag som sagt. Jag är jättenöjd, och glad och tacksam över alla gratulationer. Dessutom var det roligt att se hur farsan fick slita med att öppna paketet med boken. Jag kunde nämligen inte riktigt hålla mig från att småjäklas lite och hade lagt den i en kartong som jag sedan lindat runt med varv efter varv efter varv av packtejp. Det tog honom en god stund att komma in i det. Sådana små skämtsamheter måste man få kosta på sig ibland.

Men nu är jag alltså ett år äldre igen. Kan inte säga att jag känner någon större skillnad, och jag såg precis att jag fortfarande är 34 på tinder, så kanske har dagen bara varit en märkligt realistisk dröm?

Har en bit tårta kvar i kylen. Lite annat gott i skafferiet. En skvätt finvin kvar i flaskan (köpte "bara" en halvflaska bör påpekas, har inte suttit och bälgat i mig nästan en hel flaska). Det blir fint att gå och smånjuta av under resten av veckan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home