Thursday, July 20, 2023

Uteserveringsöl

Var nere på stan en sväng tidig eftermiddag. Det var fint väder och jag hade ingen tid att passa, så jag bestämde mig för att slå mig ner på en uteservering för att dricka en öl och bläddra igenom tidningen. Mycket trivsamt i all sin anspråkslöshet. Inte omöjligt att det kan hända fler gånger om omständigheterna tillåter.

Därutöver inga större överraskningar. Läst en del. läste ut semesterns sjunde bok. Hittills i år har jag läst ut fler böcker än förra året, men då var också fjolåret något av ett bottenrekord sett till antal utlästa böcker. Nu har det sina skäl, jag läste då ett gäng böcker som tog sin tid att ta sig igenom vilket gör siffran på just utlästa böcker lite missvisande sett till hur mycket som faktiskt lästes (Filosofins historia påbörjade exempelvis förra sommaren men blev inte färdig med förrän i januari i år), men i vilket fall pekar det mesta på att jag kommer ha läst fler böcker under 2023 än vad jag gjorde 2022. Sedan kommer jag högst sannolikt inte vara i närheten av det personliga rekordet för antalet lästa böcker på ett år, men då sattes det rekordet också när jag var arbetslös och hade ofantligt mycket mer tid att lägga på att läsa. Men siffror är egentligen ointressanta i sammanhanget, det ska var lustfyllt, givande och stimulerande att läsa. Inte något slags tävling eller press i hur många böcker man läser. Handlade det bara om antal skulle man ju lika gärna läsa enbart Pixiböcker så hinner man klämma ett antal tusen per år.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home