Wednesday, May 21, 2014

Balkongeftermiddag

Eftersom det varit en solig och varm dag ägnade jag det mesta åt eftermiddagen åt att sitta på balkongen och läsa. Invigde också det parasoll jag fick av morsan och farsan häromdan. Det fungerade bra. Rätt skönt med ett parasoll när solen ligger på som mest faktiskt. När jag bodde i Kalmar fanns inget behov av ett sådant, men här är det som att det av någon anledning blir väldigt mycket varmare när solen ligger på än vad det blev där. Det är liksom som att det bränner på mer. Skulle tro att vinkeln gentemot solen är lite annorlunda här (här har jag balkongen nästan rakt söderut, där var den riktad något åt sydväst), plus att balkongen ovanför sitter högre upp och är mindre än vad motsvarande balkong var i Kalmar. Balkongen ovanför påverkar ju ändå en del vad gäller skugga och sånt. Där var det ändå viss skugga invid väggen under förmiddagen, här ligger solen på från morgon till kväll i stort sett. Sen ska man naturligtvis inte glömma att Kalmar, som den kuststad det är, är lite blåsigare än vad det är här. Sånt spelar naturligtvis också in. Så det finns ändå en del anledningar till att det känns motiverat med parasoll på balkongen här. Dessutom var det någon meteorolog på tv häromdan som sa att ozonskiktet är förhållandevis tunt för tillfället och att det därför var vettigt att skydda sig lite mer än vanligt mot solen, och det kan ju också vara en anledning till att slå upp ett parasoll när solen skiner som mest.

Hur som helst är det väl ungefär det jag gjort idag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home