Thursday, May 29, 2014

Firade

Idag fyllde farmor år. Så var där och gratulerade på eftermiddagen. Lite dålig timing att fylla år just idag kanske med tanke på att det var typ säsongens mest sitta på balkongen och dricka vin-vänliga dag hittills (perfekt kombination av temperatur och väder liksom). Men det var trevligt att fira farmor också. Tårta är ju alltid gott liksom.

Satt dock på balkongen en liten stund innan det var dags att gå, och en liten stund sen jag kommit hem igen. Satt där och bläddrade igenom tidningen. Det var gött. Upptäckte dock en liten nackdel med balkongen. Den är vänd i stort sett rakt mot söder, vilket gör att solen försvinner bakom husknuten runt 18-19 någon gång. Och man får liksom inte den där härliga kvällssolen. I Kalmar var uteplatsen också i huvudsak i söderläge, men var lite vinklad åt sydväst, vilket innebar att man kunde dra nytta av kvällssolen. Där fanns liksom sol på någon del av uteplatsen i stort sett ända tills den försvann ner bakom husen en bit bort. Den skugga som kunde göra att det blev kallt där kom istället från buskarna runt om uteplatsen (och ett träd i närheten). Men ja, det är lite synd att jag inte har kvällssolen här. Det är ju nästan då det brukar vara som göttast och man aldrig riktigt vill gå in. Särskilt vid den här tiden på året blir det ju lätt lite kallt när solen försvinner bakom knuten. Just idag var jag dock kvar en stund till på balkongen, och stod där och insöp försommaren och kvarteret liksom. Fast jag fick ta på mig en tröja när solen försvann. Det behövde jag sällan göra i Kalmar, där kunde jag bara flytta till den del av uteplatsen dit skuggan från buskarna ännu inte nått.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home