Monday, November 03, 2014

Känns som ett feltänk

Så Taylor Swift drar tillbaka sin musik från Spotify och det blir en himla uppståndelse (vilken jag nu lyckats bli en del av). Jag personligen bryr mig rätt lite om att låtarna plockas bort då jag är rätt ointresserad av Taylor Swifts musik, men det är intressant ur ett branschperspektiv. Uppståndelsen är förklarlig då det är ett klart anmärkningsvärt beslut. Samtidigt kan jag förstå tanken bakom det, i det korta perspektivet leder det antagligen till fler sålda exemplar som både fysisk skiva och dowloads. I det lite längre perspektivet tror jag dock det är lite av ett feltänk, även för en skiva som enligt medieuppgifter beräknas sälja i mer än en miljon exemplar första veckan.

Det kommer bli en större intäkt nu, men å andra sidan torde intäkterna för skivan falla ganska dramatiskt om sisådär ett halvår eller ett år när majoriteten som vill ha plattan redan köpt den. Finns musiken istället på Spotify och folk lyssnar på den där, då fortsätter ju pengarna rulla in över en längre tidsperiod. Må vara att intäkterna såhär i början blir något lägre, men i det långa loppet hade det nog jämnat ut sig. Samt att man bör komma ihåg att de allra flesta som är så intresserade att de köper skivan i något format antagligen hade gjort det oavsett om musiken finns på Spotify eller inte.

Dessutom skulle ju tillgänglighet på Spotify kunna innebära något av en dubbelintäkt. Jag kan ju bara se till mig själv, och jag lyssnar ju även på skivor jag äger i fysiskt format på Spotify. Sen kan man också fråga sig om den mainstreampop Taylor Swift får sägas tillhöra verkligen är en genre där folk blir mer benägna att köpa skivan bara för att de inte kommer åt den på Spotify. Jag är något tveksam till det faktiskt. Min bild (som förvisso mycket väl kan vara felaktig) är att de som gillar den typen av musik och inte jättefans till artisten i fråga hör till de musiklyssnare som är minst benägna att betala för en skiva eller en download. Så i det långa loppet tror jag, som sagt, att det kan vara att skjuta sig lite i foten att ta bort musik från Spotify.

Å andra sidan skulle jag inte blir förvånad om det finns någon sorts plan att ta bort musiken nu för att boosta försäljningen av nya skivan, för att sedan släppa upp den igen när försäljningen sjunker/planar ut. Vad som kan tala emot en sådan plan är väl att även backkatalogen plockas bort, men där skulle det kunna finnas en tanke att nya skivan drar upp försäljningen även av äldre album då eventuellt nytillkomna fans vill lägga vantarna även på dem.
Skulle det finnas en sådan plan och det visar sig fungera befarar jag att vi kan vänta oss liknande aktioner av fler av de allra största (amerikanska) mainstreampopartisterna framöver. För även om streaming är väldigt viktigt i Sverige idag ska vi komma ihåg att det stora skiftet till streaming ännu inte riktigt skett i USA. Där är försäljning av skivor och framförallt downloads fortfarande dominerande. Streaming har börjat växa där också, men är inte alls lika stort och viktigt som det är här (ännu är bäst att tillägga).

Så ska jag sammanfatta min syn på det hela tror jag alltså att beslutet att ta bort Taylor Swifts musik från streamingtjänster kan fungera på kort sikt, men att det på längre sikt kan vara ett ganska grovt feltänk. Och ska vi förresten gissa att det här i Sverige, där vi har ett varmt förhållande till streaming, kommer innebära att PR-avdelningen på Taylor Swifts svenska skivbolag kommer ha en del att göra de närmsta dagarna?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home