Wednesday, March 04, 2015

Coolaste katten

Bestämde mig lite spontant för att följa med och se Svante Thuresson på jazzklubben ikväll. Det var jäkligt bra. Finns få, om ens någon, som svänger som Svante Thuresson. Han är ju hip och cool personifierat. Imponerande dock att ha så fantastisk röst fortfarande bara några få år före 80. Vid det laget börjar ju de flesta sångare bli lite kraxiga. Men Svantes stämma är som bekant lika sammetslen, klar och kraftfull som alltid. Faktum är att han sjunger nästan exakt likadant som han gör på inspelningar från 60-talet, och det är det ju inte många andra som gör.

Setlistan bestod mestadels av lite blandade jazzlåtar, vilket bör ha passat forumet och publiken som hand i handske. Personligen hade jag väl gärna hört några fler av hans egna hits (något från Du ser en man hade exempelvis varit trevligt), och gärna något spår från Regionala Nyheter: Stockholmsdelen, som kom häromåret (helst Columbus, den är fantastisk), men det var väldigt bra ändå. Allra bäst var partiet med sånger med Beppe Wolgers-texter.

Och jo, precis som förra gången jag var på jazzklubben (var där och såg Georgie Fame för nästan exakt ett år sedan) sänkte jag medelåldern ganska rejält. Den här gången såg jag dock 2-3 stycken till som såg ut att vara i ungefär min ålder, så jag var i alla fall inte ensam om att vara född efter 1960.
Och jag tycker fortfarande det är jätteroligt att det på riktigt bildas en rak kö till bardisken. Jazzklubben är enda stället/evenemanget där jag varit med om det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home