Tuesday, May 19, 2015

Sömnigt startfält

Det där var väl i ärlighetens namn en rätt rutten semifinal (varför är alltid den första semin så sanslöst rutten?). En jäkla massa ointressant såsighet.  I övrigt kan man ju undra vad det var för tossiga dårar som röstade. Jag menar Armenien? Och Ungern? Jösses. Belgien tyckte jag i och för sig var rätt bra. Så att den gick vidare var bra.
Sen måste man ju gilla Finland. Visst, inte riktigt min typ av låt, men jag älskar kompromisslösheten och attityden. Att de gör sin grej och gör den fullt ut. Hela bidraget är ju ett stort jäkla fuck you till hela sjunga fint och le in i rätt kamera-grejen som de andra lallarna ägnar sig åt. De gör liksom något på riktigt, och de är ett riktigt brand som gör sin grej och inte anpassar sig efter formatet. Till skillnad från exempelvis Lordi som ju egentligen framförde en lätt maskerad (no pun intended) schlagerrefräng av ganska klassiskt snitt. Just den kompromisslösheten går ju inte att göra annat än att älska. All heder till Finland (det trodde man inte att man någonsin skulle skriva) och PKN, synd att de inte gick vidare. Det behövs något som skakar om tävlingen emellanåt.

Annars är jag mest besviken att vi inte fick något av den berömda tyska humorn nu när vi ändå var i den tyskspråkiga kultursfären. Ni vet den där som får en att innerligt hata programledarna. Minns exempelvis de fantastiska humorinslagen när ESC avgjordes i Tyskland för några år sedan. Men det kanske kommer, det är ju trots allt två program kvar.

Twittrandet då? Kändes sådär. Det känns inte riktigt som att man har rätt schvung och snärt i formuleringarna. Men så brukar det vara såhär i första semin, brukar bli bättre under veckan. Så jag utgår ifrån att jag ska hitta formen till finalen på lördag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home