Wednesday, December 30, 2015

Facit 2015

Årets album: Coeur de Pirate - Roses

Årets album 2: Anna von Hausswolff - The Miraculous

Årets låt: Coeur de Pirate - Cast Away. Kanske inte nödvändigtvis årets bästa, men den som av olika skäl betytt mest.
 
Årets artist: Coeur de Pirate
 
Årets textrad: Let the nighttime come its way
 
 
Årets anthem: Little Jinder - Sommarnatt
 
Årets mainstream: The Weeknd - Can't feel my face
 
Årets slutförda projekt: Läste ut På spaning efter den tid som flytt.
 
Årets slutförda projekt 2: Shufflade igenom alla låtarna på ipoden.
 
Årets tv: På spåret
 
Årets film: Jämnt skägg mellan Flickan från tredje raden (1949) och Flicka och hyacinter (1950)
 
Årets sportframgång: U21-EM
 
Årets sportbesvikelse: BIK:s vårsäsong
 
Årets förändring: Att ha fyllt 30 antar jag
 
Årets lag: BIK
 
Årets kökspryl: Slowcookern
 
Årets bar: Red Brick, Harvest Home, Vagabund Brauerei.
 
Årets klubb: Indieklubben jag var på i Berlin
 
Årets idrottsklubb: BIK Karlskoga, alltid BIK Karlskoga
 
Årets konsert: Hello Saferide i Göteborg i februari.
 
Årets konsert jag inte var på: Ungefär alla andra.
 
Årets väder: Ganska rimligt fram till cirka oktober
 
Årets återupptäckt: Att säga att jag återupptäckte läsningen vore fel, men jag har läst fler böcker i år än på länge så kanske att vi kan säga bokslukandet?
 
Årets nytändning: Där kanske vi kan säga läsandet?
 
Årets plats: Vid bardisken på Red Brick
 
Årets skor: Nya
 
Årets Thor Modéen: Thor Modéen är alltid Thor Modéen
 
Årets inredningsdetalj: Claes-Jörgen Drinkalot af Glaas
 
Årets inredningsdetalj 2: The timeless art of seduction
 
Årets inredningsdetalj 3: Spegeln
 
Årets tristaste: Decembervädret (fram till mellandagarna i alla fall)
 
Årets lilla framgång: När jag tog mig förbi första nålsögat och blev kallad till ett möte med potentiell arbetsgivare.
 
Årets strumpor: Svarta med röda stjärnor
 
Årets skummaste: All I want for christmas is a goat
 
Årets salong: Guermantes salong i år också.
 
Årets här tänkte vi nog inte riktigt färdigt: BIK hade enkronasmatch och valde att plocka bort ett par hundra publikplatser för att bygga upp en scen för ett coverband.
 
Årets volym: Varierande
 
Årets trängsel: När det var fullsatt i Nobelhallen
 
Årets gäst: Little Jinder i Breaking News
 
Årets intervju: Gustaf Norén i Breaking News
 
Årets insikt: Det var jag som vann
 
Årets åldersnoja: Att fylla 30. Eller egentligen känslan inför att fylla 30.
 
Årets åldersnoja 2: När vi sa att vi varit på "Gamla Kings Head" och de vi pratade med inte hade en aning om var vi menade.
 
Årets kväll: Antagligen någon kväll på puben, oklart vilken.
 
Årets natt: Natten då jag lämnade familjen och gav mig ut på egna äventyr i Berlinnatten.
 
Årets mest otursförföljda: Jag en vecka i december då väder och smådetaljer ställde till det för mig gång på gång.
 
Årets fest: 30-årsfesten eller sommarfesten, även om både slutade lite väl tidigt
 
Årets jobb: Mitt lilla skrivprojekt. Dåligt betalt dock.
 
Årets slitsammaste: Dagarna på Energi & Miljö
 
Årets den här påminner om något men jag kan  inte komma på vad: Daniela - Eternal Lie
 
Årets mycket väsen för ingenting: Ramaskriet för att Margot Wallström fick kritik av Israel. Missförstå mig inte här, men att få kritik av Israel borde vara en hedersbetygelse för en utrikesminister.
 
Årets bok (som inte nödvändigtvis gavs ut i år): Kalmars jägarinnor av Tove Folkesson
 
Årets gamla bok: Sodom och Gomorra av Proust
 
Årets dystraste siffra: SD:s opinionssiffror
 
Årets restaurang: Heising
 
Årets mat: Middagen på Heising
 
Årets vin: Vinet morsan och farsan hade med sig från Alsace. Det godaste jag någonsin druckit.
 
Årets missräkning: Att jag fortfarande är ledig på heltid
 
Årets modigaste: Jag, som klev utanför min bekvämlighetszon och skrev det där brevet.
 
Årets besvikelse: Att hon aldrig dök upp.
 
Årets blogg: Copyriot och Debutantbloggen
 
Årets hockeymördare: Antagligen Håkan Loob, brukar vara han
 
Årets tyska schlager: Letzten morgon, letzte nacht
 
Årets instrument: Keytar
 
Årets Ekman: Hasse
 
Årets underbart torftiga: Moviestone
 
Årets klantigaste: Han som kladdade på blålinjen mot Malmö så de lyckades ta sig till kvalet och i slutänden gå upp i SHL.
 
Årets långa ansikte: När jag twittrat surt om att granne spelade dålig musik högt och grannen ringde på och frågade om jag hade någon låtönskning.
 
Årets resa: Berlin i maj.
 
Årets stördaste: SD, alltid.
 
Årets promenad: Omkring en halvtimme
 
Årets gulligaste: Cleo i julkalendern
 
Årets konstigaste: Nutellapizza
 
Årets ganska dåliga idé: När jag fick för mig att jag skulle prova en vulkanpizza dagen för julafton. Blev så mätt att jag fortfarande mådde lite dåligt när jag gick och la mig.
 
Årets vitsigaste: Peter, Pale and Mary
 
Årets renovering: Grannen ovanpå som verkade renovera i en smärre evighet
 
Årets adventskalender: #Hattventskalendern
 
Årets val: Kaskelott
 
Årets barnsligaste: KD
 
Årets post: Någon bok kanske?
 
Årets poster: The timeless art of seduction
 
Årets Kirsten: Dunst, i år igen
 
Årets öl: 411
 
Årets lyft: Att inte vara bakfull på nyårsdagen. Alkoholfritt mousserande vid tolvslaget är da shit!
 
Årets text som aldrig blev skriven: Ingen, i år började jag faktiskt skriva. 

Årets avsked: Christer och Morgon från P3 

Årets saknad: PSL 

Annat bra 2015: Proust, bartendern som såg ut som om Taylor Swift och Alexandra Dahlström skaffat barn ihop, sista kvällen med gamla ägarna på puben, Sture Lagerwalls frisyr, mild säsong för både getingar och åskväder, Stockholmshelgen i december, Kvällens franska, Discover weekly, Potentiellt Snygga, Norra brunn, återseenden, chokladtryffeln, Emma Watson, Tusen år till julafton, Fingal Olsson, Jorden runt på sex steg, New Americana, lösta mysterier, Göteborgstrippen i februari, promenaderna runt Maxi med Poison, det dyra rödvinet, Hemmets Härold, Andrev Walden, Jonas Lundqvist, Annika i Jills veranda, A New England, The generous box, Sickan Carlsson 100 år, Birgit Tengroth 100 år, Hasse Ekman 100 år, Bäddat för trubbel, torskryggen på Red Brick, Braukunstkellers IPA, Si ma chanson pouvait, Conny Nimmersjö, Francoise Hardy The Debut Album, Chastity Belt, Jag hatar hat, dricka öl och titta på folk, Katie queen of Tennessee, Partenaire Particulier (låten), Jonas Sjöstedt, julmust, superfyndet av en mer än 80 år gammal billighetsskiva på loppis i Kristinehamn (betalade en femma, är värd uppemot $30), Mikkeller K:rlek (ffa etiketten), Twins magnifika sunkhakskänsla, Nygårdas finmust Air Berlin, champagnekvällen, påven (!), Glaskupan, Vägen mot Bålberget, Barnbruden+Pottungen, Zara Larsson (hennes musik borträknat, den typen av musik är inte min påse, men heja Zara!), all fin medmänsklighet och värme och volontärinsatser under hösten, Louise Epstein i På spåret, Dårskapens hus, Erik Karlsson, svensk seger i ESC, att det ändå blev ett klimatavtal, Syriza, presentkort på böcker, massa annat som borde vara med som jag råkat glömma. 

Annat dåligt 2015: Att den snygga Atlantäventyretpostern var slutsåld, den allt hårdare asylpolitiken, ID-kontroller, tillfälliga uppehållstillstånd, stängda gränser, min darriga internetanslutning, Donald Trump, BIK:s försvarsspel, Oskarshamn, de skitnödiga parkeringsreglerna, Terry Evans, domarnivån i Hockeyallsvenskan, inskränkthet och korttänkthet, att missförstå med vilje, SHL, S fortsatta väg åt höger, omöjligheten att få tag på Håkan-biljetter, Niklas Svensson, Ivar Arpi, valresultatet i Storbritannien, EU:s behandling av Grekland, EU:s hantering av flyktingar, EU sådär i stort, TTIP, Parisdådet, regeringens panikreaktioner på Parisdådet, Ed Sheeran, den där irriterande låten där det rabblas upp massa åldrar som spelas typ hela tiden på radio, de som bränner asylboenden och migrantläger, trångsynthet, Erik Hamrén, samtiden sådär i stort, massa annat som borde vara med men som jag råkat glömma.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home