Wednesday, May 25, 2016

De vet inte vad de sysslar med

När jag var på arbetsförmedlingen för några veckor sedan var vi ganska överens om att jag klarade mig bäst själv och ville ha så lite som möjligt med dem att göra. Sedan dess har det kommit ett par brev (alltså de har min mailadress, varför inte bara maila?) av typen "Det här jobbet kanske kan vara något att söka" tillsammans med en utskriven annons. Det är väl okej, det stör liksom inte, men samtidigt visar de där breven ganska tydligt varför jag inte är särskilt intresserad av arbetsförmedlingens så kallade hjälp. De har helt enkelt ingen som helst koll. De vet inte vad de sysslar med.
80% av de jobb de gett som förslag att söka har varit teknikinriktade och krävt adekvat teknisk utbildning/kompetens. Jag menar, jag har inte läst någon teknik överhuvudtaget sedan högstadiets tekniklektioner. Det är femton år sedan och jag var inte många hårsmånar från att inte bli godkänd. Och då har jag ändå uppgett i detalj vad jag pluggat och så vidare, så det hade inte direkt varit svårt för arbetsförmedlingen att se att de jobb de tipsar om inte alls, som de själva skriver, "skulle passa dig bra och är lämpligt att söka". Jag ser liksom inte varför jag ska lägga tid och energi på att söka jobb jag inte är ens i närheten att vara kvalificerad för. Men tipsen kanske blir bättre när jag väl börjar aktivitetsrapportera så de ser vilka typer av tjänster jag söker och är intresserad utav. Jag är dock skeptisk.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home