Monday, May 16, 2016

Överreklamerad läskighet

Läste När skruven dras åt idag. Tänkte att det skulle bli lite sådär härligt nervpirrande kalla kårar längs ryggraden då den kallats en av tidernas bästa och läskigaste spökhistorier och andra liknande omdömen. Och så var den inte läskig alls? Missförstå mig inte, den var inte dålig, långt därifrån, men det var inget i den som var ens i närheten av att vara otäckt eller läskigt och hårresande. Ingen enda scen som fick pulsen att öka. När den var utläst hade jag mest känslan "jaha, var det allt? När ska de blodisande spökerierna börja?". Kanske hade jag felaktiga förväntningar, men läser jag en bok som utmålas som så läskig att man riskerar sömnproblem efter läsningen förväntar jag mig att i alla fall i delar av boken ska vara så man känner hur det suger till i magen och man mer eller mindre sitter som på nålar.
Å andra sidan tycker jag ofta att det är så att den typen av böcker är väldigt långt ifrån så läskiga som de sägs vara. Det är ju nästan så man blir rädd att man är för korkad för att förstå vad det är som är så himla otäckt...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home