Sunday, November 20, 2016

Inte långt kvar

På det hela taget en lugn söndag utan några större överraskningar. Eller lugn och lugn, jag har suttit och skrivit är klart. Men det är ju inte någon våldsam process direkt, snarare ganska stillsam och koncentrerad. Hur som helst har det gått bra. Bara 3184 ord från målet nu. Om det inte plötsligt börjar gå supertrögt eller något oförutsett inträffar bör det innebära att jag kan ha nått målet redan på tisdag. Eller redan imorgon för den delen om jag skulle få en jäkla supersprutt på det. Men tisdag känns mer rimligt. Har mer eller mindre konstant legat en bit över 2000 ord om dagen, så fortsätter jag i samma takt som hittills blir det så. Men vi får se, ska inte börja ta ut något förskott inte.

Den här berättelsen jag skriver på nu börjar kännas riktigt lovande. Har de senaste dagarna fått reda på ganska mycket om de centrala karaktärerna som jag inte hade någon aning om. Exempelvis har jag fått veta att en av dem en gång blev jättefull och skämde ut sig på makens dåvarande chefs julfest. Det hade man inte kunnat tro om henne. Fast jag tror inte att jag kommer berätta vad som hände, möjligtvis bara antyda det lite elegant. Vill ju inte genera den stackars kvinnan i onödan. Huvudpersonen har jag dock ännu lite svårt att riktigt förstå mig på. Jag vet hur han är och vad han har för vanor, men han vill inte berätta särskilt mycket om sin bakgrund för mig. Fast det kommer nog vad det lider. Hur som helst, den berättelsen kommer jag nog jobba på med till slutet av november och pausa den ett tag där. Låta den ligga och småjäsa i bakhuvudet och klura på var den ska ta vägen och hur karaktärerna ska utvecklas och så vidare. Under den tiden tänkte jag gå tillbaka till det manus jag inledde nanowrimo med och fundera lite på vad som behöver göras med det. Vad som behöver skrivas om, ifall något saknas, vad som behöver fördjupas och så vidare. Siktar på att ha en första läsbar version av det manuset färdigt någon gång i januari. Gärna tidigare än så är klart, men under december dyker det ju lätt upp annat man behöver ta tag i så att sätta upp ett tidigare mål än januari vore bara att lägga på onödig stress. Särskilt som jag nog kan behöva ta lite ledigt från skrivandet när november är över. Men även där får vi väl helt enkelt se.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home