Thursday, November 17, 2016

Inne på upploppet

Passerade 40000 ord idag, så nu har jag bara 10000 ord kvar till målet. Gött det. Håller jag den takt jag gör nu kommer jag nå målet redan på tisdag. Tror dock inte att det kommer gå så fort, av två skäl. För det första ska jag på hockey på lördag eftermiddag och då kommer det försvinna en del skrivtid (vilket naturligtvis innebär att antalet ord på lördag blir mindre än det annars blivit). För det andra känner jag att det finns viss risk att det kan gå lite trögare den närmsta tiden. Jag började ju skriva på en ny berättelse häromdagen och den har jag inte en lika tydlig plan för som jag hade för den ursprungliga, färdiga, berättelsen. Jag vet liksom inte på samma sätt exakt vad jag ska skriva och hur berättelsen ska gå vidare hela tiden, och då tar det lite längre tid. Så exakt hur lång tid det tar återstår helt enkelt att se, men jag känner mig hur som helst ganska trygg i att jag kommer hinna färdigt innan månaden är över.

Det nya jag börjat skriva på är lite annorlunda mot det jag skrivit tidigare. Det är i en annan stil än vad jag annars skrivit i, så det är lite av en utmaning att hålla fast vid det och inte falla tillbaka i min "vanliga" stil. Skriver den också i tredje person, tidigare har jag i stort sett uteslutande hålligt mig till förstapersonberättande. Utmanande men roligt. Ska bli spännande att se var berättelsen tar vägen. Drygt 5000 ord hittills och redan har det dykt upp i alla fall två figurer jag inte hade tänkt mig från början men som kan komma att få en ganska stor roll. Kul! Dock heter en av dem bara Namn än så läge eftersom jag inte kommit på något bra namn åt henne. Men bättre att skriva på än att bli sittande alldeles för länge och försöka komma på ett namn. Det lär visa sig med tiden vad hon heter. Måste erkänna att även om det kan riskera att gå lite trögare nu ett tag så känner jag mig fett peppad på den här berättelsen. Tror att det kan bli jäkligt bra. Och om inte annat känns skönt att komma igång med den och att kunna lägga en grund som går att bygga vidare på längre fram.

I övrigt inga större sensationer. Vardag liksom.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home