Tuesday, November 15, 2016

I mål

Ja, jag ska tjata lite till om skrivandet, men jag har ett gott skäl. Kan härmed meddela att jag i eftermiddags gick i mål med det romanmanus jag arbetat på de senaste veckorna. Visst,, jag har inte nått upp till 50000 ord, manuset blev lite kortare än så, men jag har skrivit hela berättelsen från början till slut och jag har nu ett helt manus med början, mitt och slut. Strax över 35000 ord landade på till slut. En ganska kort roman, men det spelar ju inte så stor roll. Finns rätt många fullkomligt lysande romaner/böcker som ligger omkring 30.
De ungefär 15000 ord som återstår upp till 50000 tänkte jag, som jag varit inne på tidigare, ägna åt att komma igång med ett annat manus. Har faktiskt hunnit börja på det också, skrivit ungefär 700 ord.

Men att jag nu slutfört det aktuella manuset innebär alltså att jag nu lyckats slutföra två romanmanus i år, varav det senaste nu på bara ett par veckor. Plus att jag hunnit börja (och förhoppningsvis kommer komma en hyfsad bit på) ytterligare ett. Inte så illa pinkat ändå.

Inser att jag kanske borde fira slutförandet av manuset på något sätt, men det har jag inte riktigt hunnit med. Dessutom, ska man vara krass återstår ju ännu mycket arbete. Det är en första version med allt vad det innebär. På många sätt ett utkast. Jag kommer behöva putsa, skriva om där det krävs, lägga till, ta bort, fixa till det som behöver fixas till helt enkelt. Sedan, när det är gjort, då kan jag säga att jag är färdig. Om man nu någonsin verkligen är helt färdig.
Men det kommer jag inte ta tag i nu på en gång. Nu ligger fokus på att lyckas skriva den knappt 15000 ord som återstår innan november är över. Hittills har det rullat på i ett riktigt bra tempo, men risken finns att det kommer bromsa in nu under andra halvan av månaden. Mycket för att jag hittills haft en tydlig plan där jag hela tiden haft större delen av berättelsen i huvudet. När jag nu börjar skriva på den här nya idén, då är jag inte alls lika förberedd. Jag har en idé och vet ungefär vilken riktning det ska ta, det är allt. Resten kommer jag vara tvungen att komma fram till längs vägen. Fast 1000 ord per dag, det borde jag fixa oavsett. Jag får se till att fixa det helt enkelt.

Hur som helst. Ett färdigt manus. Det känns bra, men jag har nog inte riktigt fattat det själv än.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home