Saturday, December 31, 2016

Statistiken - årets sista inlägg

Traditionsenlig avrundar vi året med lite statistik

I denna blogg finns nu 13139 inlägg. Det innebär att jag i år skrivit 263 inlägg i år. Det är 91 färre än förra året, och ger ett snitt på 0,72 inlägg per dag. Det är 0,25 inlägg färre per dag än förra året. Det är för övrigt det lägsta snittet och det lägsta antalet inlägg per år sedan den här bloggen startades en gång i tiden.

Det följer trenden då antalet inlägg per minskat år för år sedan toppåret 2009 (då skrev jag 5,68 inlägg per dag, 2074 totalt).

Går vi från den statisitken till annan statistik kan vi titta på hur och på vad jag lyssnat på Spotify i år. Nu gäller inte det hela året då jag fick de siffrorna för några veckor sedan, men det ger de stora dragen i alla fall. Hur som helst har jag lyssnat på 24561 minuter musik, 1738 olika artister och 1953 olika låtar. Det är drygt 500 fler minuter och knappt 300 fler artister än förra året, men förvånansvärt nog 929 färre låtar än förra året. Det känns förvånande att skillnaden på låtar är så stor, särskilt som antalet artister ökat. Riktigt vad det beror vet jag inte, men kanske har jag lyssnat på färre hela album i år?

Mina mest spelade låtar är Din tid kommer (Håkan Hellström), Cast Away (Coeur de Pirate) och Undone (Coeur de Pirate). Att Din tid kommer är mest spelad trodde jag inte riktigt, men det är inte jätteförvånande då den kom relativt tidigt på året och sedan ploppat upp i en del Daily mix och så vidare. Sammantaget blir det en hel del spelningar. De andra två beror nog på att jag spelade albumet de är med på väldigt mycket runt förra årsskiftet, så den stora "bulken" av spelningar kommer nog därifrån.

De mest spelade artisterna är i tur och ordning, Kent, Coeur de Pirate, Håkan Hellström, Little Jinder och Georgette Lemaire. Inga större överraskningar där. Den sistnämnda är en liten överraskning, och jag trodde nog att Broder Daniel skulle klämma sig in på topp fem, men på det stora hela ungefär som förväntat.

Tittar vi på genrer så är det ännu mindre överraskningar. Swedish indie pop följs av Swedish indie rock. Därefter den gåtfulla genren Deep Swedish indie pop, högst oklart exakt vad det innebär men det låter ju klart tufft. Sedan har även Chanson och Swedish pop tagit sig in på topp fem.
Och ja, det sammanfattar väl ganska bra vad jag faktiskt lyssnat (och lyssnar) mest på. Svensk indie och äldre fransk pop.

Det var all statistik jag hade at bjuda på i år. Nu ska jag välja ut en kvällens franska och sedan göra mig klar för kvällens festligheter. Hemmafest hos en kompis. Såg dock att ett ställe med lite musikprofil som öppnade ganska nyligen har öppet till två inatt, så slutar festen skamligt tidigt kanske jag smiter förbi där på hemvägen. Det återstår helt enkelt att se.

Och med det önskar jag gott nytt år. Vi hörs 2017!

PS. Saknar ni en summering av året? Den kommer lite senare den här gången, har helt enkelt inte haft tillfälle för att sätta mig och skriva den. Första veckan på nya året, lovar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home