Friday, December 30, 2016

Facit 2016

Årets tema: Förlorade drömmar och brustna illusioner

Årets album: Kent - Då som nu för alltid

Årets låt: Kent - Vi är inte längre där

Årets artist: Little Jinder

Årets band: Kent

Årets textrad: Jag har bara alla mina jävla ord (Kent, Förlåtelsen)

Årets anthem: Se årets låt

Årets handling: Att vrida upp volymen i det korta instrumentala partiet mellan barnkören och sista refrängen i Den sista sången

Årets mainstream: Dolly Styles låt i melodifestivalen.

Årets slutförda projekt: Mitt första romanmanus

Årets slutförda projekt 2: Mitt andra romanmanus (Nanowrimo)

Årets prestation: Över 60000 ord på en månad.

Årets tv: Liv och Horace i Europa

Årets underhållnings-tv: På spåret

Årets film: Flicka med hyacinter är alltid årets film

Årets dokumentär: Vi är inte längre där (sista åren med kent)

Årets sportframgång: Rissveds OS-guld

Årets sportbesvikelse: Att Leksand gick upp i SHL

Årets förändring: Få saker har konkret förändrats. Kanske att jag ställt in en till bokhylla och fick möblera om lite grann?

Årets lag: BIK hösten 2016

Årets kökspryl: Kniv

Årets bar: Red Brick

Årets idrottsklubb: BIK Karlskoga, alltid BIK Karlskoga

Årets konsert: Det enda jag såg i år var Ison & Fille på Statt i somras. Det var bra, så säger den.

Årets konsert jag inte var på: Kents avskedsturné. Håkan på Ullevi. Cirka allt. Hatar att inte ha någon inkomst och behöva prioritera bort konserter.

Årets uteblivna: Klubb Perfektions tioårsjubileum (kom på det så sent att vi inte kunde få loss något datum)

Årets väder: Generellt sådär

Årets känsla: Blasé, tätt följd av neurotiskt nojande

Årets återupptäckt: Vinter noll2

Årets plats: Den kära gamla bardisken

Årets Thor Modéen: Thor Modéen är alltid årets Thor Modéen

Årets inredningsdetalj: Porträttfotot av en okänd gubbe jag hittade på loppis och kände att den borde hänga på min köksvägg

Årets strumpor: Skrikiga färger med leopardmönster

Årets salong: Litterär salong

Årets volym: Rimlig

Årets trängsel: Åhléns (Stockholm) ett par dagar före julafton.

Årets gäst: Garbo

Årets intervju: Har läst och sett många fina i år, kan inte välja en (lite för att jag inte minns exakt)

Årets åldersnoja: Den allt glesare luggen

Årets åldersnoja 2: När jag hamnade i en diskussion om Coldplay med ett par 20-åringar, framhöll att Coldplay är helt ointressanta och att The Smiths är mycket bättre. Plötsligt insåg jag, åh nej, jag håller på att bli Pink Floyd-farbrorn.

Årets kväll: Kanske den som slutade med efterfest och jag inte kom i säng förrän halv sju på morgonen? Annars var juldagen väldigt rolig.

Årets natt: Den natt då jag satt på balkongen till efter klockan 2. Dock att orsaken var att internet låg nere.

Årets fest: Har inte varit skitmånga fester, så får säga födelsedagsfesten. Eller möjligtvis efterfesten i september.

Årets bok (som inte nödvändigtvis gavs ut i år): Sund av Tove Folkesson

Årets gamla bok: Något av Hans Fallada, kan inte bestämma mig för exakt vilken.

Årets dialogreplik: "Jag ser på din klädsel och dina småborgerliga glasögon att du tillhör de dekadenta kapitalisterna"

Årets mat: Burgaren på Red Brick (som tyvärr just bara hann introduceras innan de slog igen)

Årets modigaste: Jag, som vågade skriva breven.

Årets näst modigaste: Hon i huset mittemots kompis som kom och knackade på mitt balkongräcke.

Årets besvikelse: Att hon i huset mittemot inte dök upp den där gången när jag lämnat mitt allra sista förslag.

Årets avgå alla: Att den rytmiska gymnastiken på OS bara visades på en obskyr extrakanal som var cirka svindyr och typ ingen hade. Rytmisk gymnastik var ju OS höjdpunkt på förhand.

Årets awkward: När jag strax efter brevet hamnade typ två personer bakom hon i huset mittemot i kassakön på Willys.

Årets awkward 2: När jag en gång i våras var nära att gå rakt in i samma person alldeles här utanför och märker hur jag utan att själv styra över det stoppar handen i jackfickan, drar fram en pappersnäsduk och snyter mig.

Årets blogg: Debutantbloggen och Den där om Jenny

Årets tyska schlager: Oberkrainer Polka Mädels & Murtal Express - Wo musik erklingt

Årets instrument: Keytar, alltid.

Årets Ekman: Hasse. Som alltid.

Årets avbrott: När internetanslutningen låg nere i 3-4 dygn i somras.

Årets sämsta kundservice: Bahnhof som först inte ersätter avbrottet alls, och sedan drar av 25 spänn när jag påtalar att jag faktiskt varit utan internet förhållandevis länge. 25 spänn, det blir ju bara löjligt. Det hade de lika gärna kunnat skita i.

Årets resa: Romanskrivandet. Resor i rummet har det däremot varit ont om.

Årets stördaste: Trump. Såklart.

Årets promenad: Långpromenaden när Nanowrimo var över

Årets dramakomedi: När en granne rakt över gården hade fest, ett par testosteronkillar började fylleslåss ute på parkeringen och alla festdeltagarna blev utelåsta när de rusade ut för att se vad som pågick. När man såg att det gick upp för dem att de låst sig ute var det svårt att hålla sig för skratt.

Årets ganska dåliga idé: Att välja Trump till president

Årets inledningsfras: Vad tycker du om Shirley Clamp?

Årets adventskalender: Chokladkalendern

Årets genans: När jag satt på balkongen en solig dag och plötsligt hörde omisskännliga gnyenden från en grannes öppna fönster.

Årets val: Narval

Årets barnsligaste: Trump

Årets post: Annika-printen

Årets Kirsten: Dunst, som dessutom gick och blev singel. Vet dock fortfarande inte hur jag ska lyckas bjuda ut henne på en öl.

Årets öl: Den trippeljästa

Årets sitta i solskenet med en kall öl-öl: Grolsch

Årets text som aldrig blev skriven: Blogginlägget där jag skulle avsluta/sammanfatta historien om hon i huset mittemot och diskutera mitt kärleksliv i stort och så. Det dök upp massa annat och sedan glömde jag av det.

Årets saknad: Sena öppettider på Red Brick

Annat bra 2016: Llojd, fransk cider, Markel Kaplan, den söta rödhåriga på Willys, alla mina älskade romankaraktärer, Dårskapens hus, Emmas stöttande sms, ölkvällarna med André, tjommen som bjöd på hotshots på juldan, Kierkegaard, Frida Hyvönen, Jorden runt på 6 steg, Hans Fallada, Jonas Hassen Khemiri, Karolina Ramqvist, Liv Strömquist, Metro 2033, Anna Laestadius Larssons trilogi, John Ajvide Lindqvist, Vardag i P3, Aino Taube, Allt för Sverige, Marcel Proust, Spotifys Din sista tid med Kent, Jonas Sjöstedt, bob hund, Egoist, Håkan, Kents fyra sista låtar, Fröken Friman, chanson, choklad, Ruslan & Ludmila-ouvertyren, Rule Britannia!, Bernie Sanders, Muralgranskaren, Jonas Lundqvist, Kristin Lundell, Per Bjurman, Andrev Walden, datumblock, 54 böcker, "har du varit utomlands?", El Perro del Mar, kvällens franska, summer party-spellistan, alliansfritt, Filter, Sonics skivsamlarnummer, världen är liten-insikten som kom under årets sista dagar, fredagseftermiddagar med vin och musik och att läsa tidningen långsamt, Mozartkulor, skumtomtar, gorgonzola, Marit Bergman, min samling dåliga kristna vinylsinglar, Francoise Hardy, Georgette Lemaire, julmust i glasflaska, att fly in i litteraturen, pocherade ägg, Pascal, Pascal på Breaking News, Historieätarna, Silvana Imam, Peter Bjorn and John, Nu lyfter vi från marken, en hel massa annat supergöttigt som jag lyckats missa (eller varit en hemsk människa och glömt) när jag sammanställt den här listan.

Annat dåligt 2016: SLB, SLG, 23/7, alla nej tack, att man alltid springer på någon man känner när man har musik i lurarna och hamnat i en skön bubbla, den allt hårdare migrations- och flyktingpolitiken, TTIP, CETA, högerextremismens och högerpopulismens framfart, högern överlag, Red Bricks konkurs, Red Bricks öppettider efter nyöppningen, rasismen, SD, tränings- och hälsosamhället, tråkmånsar, domarnivån i hockeyallsvenskan, natokramarna, den irrationella rysskräcken, orimlighet, Buddha i bokhyllan-människor, julvädret, korttänkthet, politikens oförmåga till drömmar och visioner, getingar, edm-grannen, Robespierre, Heimersson, fotboll, missade matinéer, diska, kapitalismen, en hel massa annat tokvärdelöst och megasugigt som jag lyckats missa (eller förträngt) när jag sammanställt den här listan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home