Sunday, December 30, 2018

Facit 2018

Årets album: Omöjligt att välja ett, men någon av sextetten Anna von Hauswolff, Lykke Li, Hanna Järver, Little Jinder, Jenny Wilson och Håkan. Mycket bra av svenskt ursprung i år.

Årets EP: Säkert! - Arktiska oceanen

Årets låt: Spelade Arktiska oceanen mest, men starkast var nog ändå Skadat exemplar

Årets andra berömvärda låtar: Arktiska oceanen, Washington, Deep End, Nu är du Göteborg, Jävla 80-tal, Sex Money Feelings Die, So Sad So Sexy, Game over, Hejdå, Forever Young Forever Beautiful, High Horse, Space Cowboy, Couer brisé couer en fete, Forever & Ever, Ensammast i Sverige (ja, den är elva år gammal men lev med det), Hunger, Kuken II, Inga skor, Gran Canaria, In my dreams. Säkert åtminstone ett hundratal till jag i skrivande stund inte kommer att tänka på.

Årets artist: Någon av de ovan nämnda

Årets (komp)band: Göteborgssymfonikerna

Årets spelning: Hanna Järver på flotten och Slowgold i regnet

Årets textrad: vi la till och det var dags att ligga/Marvin Gaye på repeat tills alla var gravida

Årets klassiska stycke: Brahms Ungerska dans nummer 5

Årets comeback: Lille Larsson

Årets handling och initiativ: Att jag drog igång Hans majestät får vänta på storbild under ett obevakat ögonblick hos Manpower.

Årets slutförda projekt: Införskaffa samtliga kent-album på cd (eller okej, saknar fortfarande albumen på engelska, men vet inte om de riktigt räknas)

Årets tv: På spåret

Årets podd: Snedtänkt

Årets sportframgång: Hockey-VM. BIK:s klarande av kontraktet i sista omgången

Årets hållna löfte: Att raka av mig skägget om BIK klarade kontraktet utan kval

Årets sportbesvikelse: Antagligen något nederlag för BIK. Eller någon sur medaljmiss i OS eller så.

Årets eufori: Oklart om jag varit särskilt euforisk i år.

Årets förändring: Att för första gången sedan 2010 se mig utan skägg var en förändring. Tur att det inte höll i sig så länge.

Årets lyft: Avfrostad frys

Årets lyft 2: Att ha en inkomst

Årets lyft 3: Att den antydan till huvudvärk jag gick med under årets första månader till sist gav med sig

Årets pinsammaste: Antagligen jag på något sätt. Annars varje gång Värmlandspojkarna framfört Värmlandsvisan i Nobelhallen

Årets lag: BIK

Årets bar: Red Brick

Årets idrottsklubb: BIK Karlskoga, alltid BIK Karlskoga

Årets uteblivna: Pizzan dagen före julafton

Årets väder: Alldeles på tok för varmt

Årets känsla: Att något stort är på gång att hända

Årets ord: Lärkruta

Årets lyx: SVT play

Årets återseende: Sunes jul på SVT play

Årets återupptäckt: Gamla kent-dokumentären Så nära får ingen gå (SVT play). Kul att se såhär många år efteråt när man sitter med facit på hand.

Årets retrotittning: Nyheter och bulletiner från Mosebacke Monarki (SVT play)

Årets plats: "Min" stol vid bardisken på reddan.

Årets Thor Modéen: Thor Modéen är alltid Thor Modéen

Årets strumpor: De med ostar på

Årets oväntade: När det enbart serverades 3,5or på Rockbar

Årets volym: Lite högre än vanligt

Årets gäst: Per Andersson i ungefär alla program han medverkade i. Och så piggade det upp att Little Jinder var med i Bingolottos uppesittarkväll.

Årets framgång: Att lyckas slippa stöd och matchning

Årets underpresterande: Inget grymt underpresternade vad jag kan dra mig till minnes, men jag presterade nog inte direkt på topp under den där telefonintervjun under castingen i januari.

Årets intervju: Läste en väldigt rolig intervju med Mattias Alkberg. Minns inte riktigt var dock.

Årets epitet: Punschmannen/Mister Punsch

Årets åldersnoja: Ständigt pågående

Årets kväll: Någon av de glittrande kvällarna i dekadensen tecken.

Årets natt: Den som slutade med att jag stod med ett gäng främlingar och sjöng kent-låtar framåt sextiden på morgonen.

Årets fest: Få rena fester i år, men födelsedagskalaset var kul och även festen i Degerfors i mars

Årets bok (som inte nödvändigtvis gavs ut i år eftersom jag mest läser pocket): Kan inte välja en så säger ett gäng i den ordnign jag läste dem. Ryan Gattis - Sex dagar; Johannes Anyuru - De kommer att drunkna i sina mödrars tårar; Anthony Doerr - Ljuset vi inte ser; Carlos Ruiz Zafon - Vindens skugga; Han Kang - Vegetarianen; Roland Paulsen - Vi bara lyder, en berättelse om Arbetsförmedlingen; Édouard Louis - Våldets historia; Margaret Atwood - Häxyngel; Dorota Maslowska - Pols-ryskt krig under rödvit flagga; Henrik Bromander - Bara en kram

Årets tjocka bok: Inte läst något supertjockt i år men Jag är Pilgrimen (Terry Hayes) är hyfsat tjock och var helt okej underhållning.

Åres fynd: Finchokladasken för halva priset. Nya skorna. Sten & Stanleys lulzklassiska album Copacabana.

Årets gulligaste: Örebrofansen som firade som efter ett SM-guld efter att ha slagit BIK. I en träningsmatch.

Årets mat: Det sista långkoket jag gjorde blev ruskigt bra.

Årets dryck: Punsch

Årets punsch: Den hemgjorda

Årets avgå alla:Beslutet om avskaffande av sommar- och vintertid

Årets fail: DJ:n som inte kände till varken Broder Daniel eller Shoreline

Årets köp: Nya skor.

Årets prestation: Att jag på nyårsdagen lyckades smälla i mig en vulkanpizza utan att bli bisarrt proppmätt

Årets prestation 2: Duplantis stavhopp.

Årets playlist: Summer Party 2018

Årets awkward: Jag i oväntade sociala situationer

Årets awkward 2: Också antagligen jag på något sätt

Årets bröllop: Tord och Natalie

Årets instrument: Anna von Hausswolffs mullrande orgel

Årets utställning: Sirous Namazi på Örebro konsthall

Årets vinst: 120 spänn på Lotto!

Årets resa: Tords svensexeresa var på flera sätt minnesvärd, trots att det finns delar av den jag inte alls minns.

Årets stördaste: Att klimatet håller på att barka åt helvete och alla bara förväntar sig att någon annan ska lösa problemet.

Årets promenad: Någon med bra väder

Årets bakfylla: Den efter svensexeresan var inte att leka med, men den efter punschefterfesten var något i hästväg.

Årets dåligaste idé: Att efterfesta på punsch

Årets avbrott: Det stora elavbrottet i höstas.

Årets påtvingade present: När en lite för full tjomme började beställa in åttor vodka till alla vid bardisken.

Årets slöseri med tid: Stöd och matchning

Årets droppe som fick bägaren att rinna över: Att vi skulle ledas som dagisbarn till Manpowers nya lokal

Årets utflykt: Sista resan till Kväggen

Årets utflykt 2: Intervjuresan till Stockholm i början av mars. Den var till och med gratis. AF betalar ju resor till intervjuer.

Årets öl: Du luktar lite som första gången jag träffade dig (till 87% pga namnet, i övrigt för att den var god)

Årets vitsigaste öl: Hazesan Allihops (från Mikkeller såklart)

Årets text som aldrig blev skriven: De flesta
 
Annat bra 2018: Anna Ternheim på flotten. Roslagspunsch. Filter. Att det trots tokvärmen i somras knappt åskade alls. 36 dagar på gatan.  S. Tove Folkesson. SRHWK. O'Learys. Min frisör. Den trevlige mannen på Konsum. Kulturfrågan kontrapunkt. Boken Snedtänkt. Harry the hound. Vilja i julkalendern. Red Brick-ölen. Diverse loppisfynd. Matlagningsveckan. Creme brulee-brännaren. MARUEL PR9UGT-klottret. Nothings gonna change my love for you på vinyl. Julspelet i Bingolotto. Mandelkalendern. Lättgrogg. Punsch Royal. Alla trevliga, roliga, härliga människor som på ett eller annat sätt medverkat under året, alltifrån nära vänner till er jag mött helt kort vid någon bardisk. Det hemgjorda julgodiset. Sachertårtan. Kakorna i våras. Fixeringen vid hälsa och fitness. Flickan från tredje raden. Kändisar på Tinder. Idén om såväl fightingspel som brädspel med indiepopstjärnor istället för superhjältar och/eller fantasyfigurer. Fredagseftermiddagarna med vin, musik och långsamt läst papperstidning. Killen i internetleverantörens kundtjänsts mysiga dialekt. Skiftet. Hembygda kamerastativet och hemgjorda tratten. Min frisör. Två dagar, en natt. The Sinner. Yung Titties. Sista Bossen. Fever Ray. Kvällens franska. Krunis. Breaking News. Uttrycket nyssnazister. Resultatet av röjningen på hyllan under rumsbordet. Överraskande skatteåterbäring. Handvispad grädde. Att det trots getingår var förhållandevis få getingar i min närhet. Katten på vägen hem från krogen. Subway. Få en klubba på pizzerian. Raggarbilen som blastade Sarek på tokvolym. Första dejten (både Sverige och England). Markus Larsson. Nyanser. Vänster som vågar vara vänster. Roligt folk på twitter. Future superbands. Rörsocker. En hel massa annat gött som jag inte kommer ihåg just nu.

Annat dåligt 2018: Modos feldömda straff i februari. Palmolja. Sverigedemokraterna. Alla som röstade på Sverigedemokraterna. Ulf Kristersson. Servettskissbudgeten. Trump. Orban. Bolsonaro. Högern överlag. Överpeppiga människor. Rockbars stängning. Nya BIK-låten. Värmlandspojkarna sjunger värmlandsvisan före match. "Nya" Gmail. Att Rockbar slog igen. Att Politism la ner. SHL. Dålig service. Missade chanser till hångel. Nyliberalism. Sommarvädret. Det oreflekterade flygresandet. Det dito bilåkandet. Den dito konsumtionen i allmänhet. Johan Norberg. Coverband. Influencersamhället. Idioter. Slow walkers (särskilt i bredd, på smala trottoarer). Mitt kassa tandkött. Att O'Learys inträde på scenen mer eller mindre dödat allt övrigt nattliv i stan. Morgnar då jag vaknat för tidigt. Och andra där klockan ringt alldeles på tok för tidigt. Femton minusgrader och rejäl motvind. Baka kakor i kök i söderläge en dag när det är 25 grader och sol. Kung Markattas vegonuggets. Att få slut på surf. Internetanslutning som ligger nere. Tony Ring. Måsar. Nageltrång. Att någon jäkel snodde åt sig den där drömvinsten jag hade paxat. Att jag fick ställa in en sedan länge planerad utgång pga sjukdom. Publiken vid flotten som stod och pratade sönder konserterna med massa irrelevant babbel. Irrelevant babbel överhuvudtaget. Lyth. Strömlinjeformning. Rasism. Fascism. Sexism. Nationalism. Machoism. Bristen på skevhet. Hårdare straff-psykosen. Rysskräcken. DN:s ubåtsreporter. Vissa politiska reportrar och kommentatorer. Annie Lööfs kravlista. Macron. EU:s och Sveriges idiothårda flyktingpolitik. Högerns motstånd mot flygskatt. Utbetalningsglappet pga seg byråkrati i november. Smutsiga glasögon. En hel massa annat värdelöst jag inte kommer ihåg just nu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home