Sunday, January 10, 2021

Lite mer magiskt

I morse när jag klev upp möttes jag av ett snötäckt landskap och ymnigt snöfall utanför fönstret. Överraskande då det enligt vad jag sett tidigare inte skulle komma snö förrän imorgon, men en överraskning av den trevligare sorten.

Så blev det riktigt vinterväder till sist. Det tycker jag om. Världen blir ju lite mer magisk med snö. Inte lika förtjust i det nästan maniska plogandet. Är ju väldigt mycket lättare att promenera där det inte är plogat. Vi måste stoppa plogningsvansinnet.

När jag var ute på promenad åkte det förbi två stycken på en spark. Det gjorde mig glad. Det finns något hjärtevärmande i när ungdomar finner glädje i den typen av traditionella fröjder. Och just spark ser man ju överhuvudtaget sällan någon använda nu för tiden. Föret för det finns ju dessvärre sällan. Det är synd, dels för att det är något jag tycker alla borde få uppleva men också för att sparken är ett praktiskt färdmedel när underlaget är det rätta. Jag skulle gärna se en revival för sparken. Se människor ta sparken till skolan eller jobbet, för ärenden ner på stan eller till affären. Klimatvänligt, och med en romantisk air av gamla tiders vintrar.

Drack min sista julöl igår. Öppnade chokladasken jag fick i julklapp av jobbet. På onsdag ska pyntet plockas ned, ljusslingan släckas. Men vi har i alla fall fått snö och vinterväder. Kan tänkas att det upplevs en smula provocerande av alla idag har sista dagen på jullovet att det kom just idag, men bättre sent än aldrig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home