Monday, December 12, 2022

Freakgränsen

Lugn och stillsam dag. Har fullt avsiktligt gjort så lite som möjligt. Lyckades även flytta morgondagens tvättid till nästa vecka. Inte optimalt, men nu behövde det göras så. Suttit och läst under eftermiddagen och kvällen. Plöjde igenom ett kapitel i Borges-samlingen, urvalet ur Ordmakaren. Intressant läsning. Kollade precis på veckans avsnitt av Första dejten. Fortfarande ett ganska ljuvligt program, men upplever att det hänt allt oftare de sista säsongerna att de närmat sig den hårfina gränsen till freak-tv. Hittills har de inte trampat över gränsen mer än möjligtvis något enstaka fall (och så har vi ju "dejtingexperten" för några år sedan som lyckades skämma ut sig helt på egen hand). Men gränsen är som sagt hårfin och även om produktionen hittills visat varsamhet krävs det inte många felbeslut för att kliva över den, och ju fler gånger man kommer nära den desto större blir risken att det förr eller senare händer. Sedan är det naturligtvis en balansgång, för skulle programmet bara bestå av extrovert medelklass med sval stil hade det ju varit oerhört sömnigt. Även de säregna och blyga, som så oerhört modigt blottar sig så i nationell tv, förtjänar både kärlek och medieutrymme. Kanske säger det mer om mig de gånger jag känner att programmet snuddar vid freakgränsen? Samtidigt, det har varit mycket mer sällan den här säsongen jag själv känt att jag hade kunnat dejta någon av deltagarna. Man har väl visserligen selektivt minne, men de första säsongerna tyckte jag det hände i vart och vartannat avsnitt.

Hur som helst. Lucia i morgon. Högst oklart om jag kommer fira. Kanske plockar jag fram lite mer av julpyntet. Brukar ju sätta en stjärngossestrut på den stora dalahästen, men nu står den på ett annat ställe så vi får se om det riktigt funkar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home