Sunday, April 23, 2023

Soliga vädrets kvardröjande konsekvenser

Nu börjar det märkas i lägenheten att det varit några soliga och varma dagar. Det sker alltid med lite fördröjning, jag antar att värmen behöver ta sig igenom isoleringen först, men nu börjar det som alltid när det varit sådant väder ett tag bli jäkligt varmt här inne. Motsägelsefullt kan tyckas med tanke på att det varit mulet och svalare i dag, men precis som det tar några dagar för värmen att riktigt tränga in tar det också lite tid innan det blir svalt när vädret blir svalare. Antar att det är vad det är.

Blev hur som helst en riktigt storhandling i dag för att ladda upp inför matlagningsveckan jag tänkte ha under veckan som kommer. En rätt om dagen måndag till fredag i syfte att dela upp i portionslådor att lägga i frysen. Det är skönt att ha att kunna äta av under dagar när man inte känner sig särskilt sugen på något mer avancerat än att koka makaroner och värma något i mikron. Tror dock inte jag kommer äta något av det jag lagar under veckan, utan det blir frysen för alltihop. Möjligtvis undantaget morgondagens köttfärssås för den vill jag gärna ha en skvätt pastavatten i, och då behöver jag ju ändå koka pasta mer eller mindre samtidigt så då kan jag lika gärna äta av'et direkt. Därefter blir det rätt säkra kort ur låda i frysen-perspektiv, varav flera är rätter jag växt upp med. Goda, funkar bra att frysa, kräver ingen jätteinsats. Totalt lär det bli sisådär 15-20 lådor. Då har man ju så det räcker ett tag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home