Wednesday, December 27, 2023

En fin jul med bebisgos och fantastiskt vinterväder

Så börjar julhelgen lida mot sitt slut, även om ju julen fortsätter fram till tjugondagen. Har varit en fin jul. Syrran med familj var här fram till igår så det blev mycket bebisgos. Himla mysigt. Vädret har varit så nära perfekt julväder det går att komma. Kallt, mycket snö, vitt och vackert överallt. Underbart, sådant väder det annars nästan bara är på film vid jul.

Nallen och boken jag gav till systerdottern verkade uppskattas, likaså skålarna (och godiset jag fyllde dem med) min syster fick. Själv fick jag en tröja och en inramad bild på systerdottern, och så ett par bestick lite sådär vid sidan av. Får man vara nöjd med. Bilden ska såklart upp på bildväggen i köket snarast möjligt. Så väldigt härligt att sitta och hålla henne, när hon söker ens blick, låter sig vaggas lugn eller till och med till sömns. Kanske inte lika härligt när hon blir hungrig eller av annat skäl missnöjd och låter det komma till uttryck, men det har ändå något det också. Och då har man ju som morbror fördelen att kunna lämna henne vidare till någon av föräldrarna eller till mormor eller morfar.

Blev såklart en liten utgång igår på juldagen. Polaren jag brukar gå ut med fick dock ställa in pga sjukdom så knallade iväg till puben på egen hand. Trevligt det också. Mycket folk, och relativt lugn kväll för egen del (delvis pga/tack vare just att det var mycket folk och man inte orkade tränga sig fram till bardisken oftare än nödvändigt). Kändes skönt imorse kan jag säga, så fri från bakfylla var längesedan jag var på annandagen. En hel del folk som inte brukar vara där som sagt, och vad det verkade en stor andel hemvändare. Sprang dock inte på någon bekant varken från förr eller nu. Är väl lite i det där glappet där många i ens egen ålder inte går ut för att de har familj med småbarn. Drack upp punschen de hade kvar, me avslutade kvällen med en amaretto. Tyckte det passade bra med årstiden med tanke på att den både luktar och smakar mandelmassa.

Idag har det varit lugnt. Utöver en promenad har jag inte gjort mycket alls. Mest halvlegat i soffan och käkat godis. JVM och slötittande på Snuten i Hollywood som råkade gå efter hockeyn och jag blev sittande framför. Det är ju trots allt en film som håller att ses om var sjunde år eller så.

På puben igår var där en tjej som jag tror kan ha varit en jag råkade superlikea för ett tag sedan. När jag sedan kom hem dök hon upp i Tinderflödet igen. Nästan så det kändes som ett tecken på att jag borde hälsat och presenterat mig. Fast hon verkade vara där med ett gäng snubbar så det hade inte varit läge riktigt, och eftersom det inte blev någon matchning på den där superliken får man ju anta att det inte finns något intresse och då vill man ju inte tränga sig på. Det är en fråga om artighet och respekt. En vänsterswipe är ju trots allt ett nej tack. Vet inte om det var hon heller ska sägas, man minns ju sällan utseenden exakt, att folk liknar varandra händer ju och jag såg henne aldrig mer än som hastigast på lite avstånd vid bardisken. Haha, hade kunnat bli riktigt, riktigt awkward.

Har som sagt varit lite seg idag, men var nog ännu mer seg igår. Vi blev sittande och spelade spel på julaftonskvällen och blev inte klara förrän framåt tre, halv fyra på natten. Det var roligt, men man blev lite trött dagen efter. Fick faktiskt lägga mig på soffan och sova en stund innan jag gick iväg till puben.

Och precis som jag trodde fick jag inte igenom förslaget att kolla på Cyklopernas lands uppesittarkväll. Fick se lite i pauserna på Bingolotto bara. Synd, för av kommentarerna man sett att döma verkar det ju ha varit något av årets tv-ögonblick. Men det är vad det är. Inte vann jag något på bingon heller. Syrran vann på båda sina lotter. Börjar misstänka att hon tog hela familjekvoten av tur i både spel och kärlek och att det är därför jag tenderar misslyckas med båda. Skämt åsido, var ändå ett underhållande ögonblick när den där tjejen missade den uppenbara miljonen i färgfemman. Programledarens reaktion var i lite samma genre som Kristian Luuks "skojar du?" när Lundell-Hilton gissade på katalysator och avgasrör som delar i en motorcylinder.

Det var julfirandet det, nu får man börja blicka mot nyår. Fundera ut en bra meny. Förrätten vet jag på ett ungefär, men varmrätt och dessert måste jag komma på vad det ska bli. Något gott som känns lite elegant, men som också är någorlunda smidigt så man inte måste stå i köket exakt hela dagen. Lär nog komma på något. Det brukar jag ju göra.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home