Monday, October 07, 2013

Såg ett träd

När jag idag promenerade iväg för att köpa en tidning la jag märke till ett träd jag aldrig tänkt på att det stått där förut. Med tanke på stammens tjocklek och trädets karaktär är det uppenbart att det inte är nyplanterat utan att det stått där ganska många år. Jag har garanterat passerat det oräkneligt antal gånger, men jag har aldrig riktigt noterat att trädet stått där förut. Det är när sådant händer man inser hur ouppmärksam man är på vardagligheter och skenbart betydelselösa händelser och fenomen. Hur vissa saker kan ses som så självklara och oansenliga att man inte ens lägger märke till dem, trots att de hela tiden funnits mitt framför näsan på en. Det påminner lite om att arbeta med exempelvis en uppsats eller någon annan form av intellektuellt problem. Man sliter med materialet, och vips en sekund av insikt och allt faller på plats. Man inser att "lösningen" hela tiden funnits precis framför en, men den korta sekundens klarhet och de många timmarnas arbete innan den var vad som krävdes för att se det. Man kan inte kan utgå ifrån att den där plötsliga insikten bara ska träffa en, den kräver i de allra flesta fall att man först arbetat hårt och lagt både tid och energi på det hela innan den dyker upp. Insikten och ögonblicket av klarhet är inte så plötsligt som man ibland kan tro, det är till stor del resultatet av det hårda arbete man först lagt på det hela.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home