Tuesday, December 30, 2014

Facit 2014

Årets lista:

Årets album: Lykke Li - I Never Learn

Årets låt: Lykke Li - Never Gonna Love Again

Årets låt som egentligen kom förra året men som jag upptäckte på riktigt först i år: Champs - My Spirit Is Broken

Årets artist: Lykke Li

Årets grupp: First Aid Kit

Årets text: Sylvester Schlegel - Dåligt på ett bättre sätt

Årets video: Saigon - Golden

Årets video 2: Hans Wolfgang Graf - Amor amor

Årets svenska drama-tv: Viva Hate

Årets svenska drama-tv-karaktär: Sören i Viva Hate

Årets rolltolkning: Peter Andersson som Sören i Viva Hate

Årets film: Pilsnerfilm

Årets sportframgång: Svårt att komma runt Kalla och den där stafetten på OS.

Årets sportbesvikelse: JVM-finalen, den gör fortfarande ont

Årets förändring: Att plötsligt vara en människa med en hylla i köket

Årets lag: BIK Karlskoga

Årets postdag: Dagen då alla Annika-skivor och dylikt jag beställt kom samtidigt

Årets bar: Red Brick, Pustervik, den sköna takbaren där jag träffade några gamla klasskamrater i somras.

Årets klubb: BIK Karlskoga

Årets låt som egentligen kom förra året men som jag inte upptäckte på allvar förrän i år: Champs - My Spirit Is Broken

Årets konsert: Annika på Way Out West

Årets konsert jag inte var på (men som jag kanske måste börja ljuga om att jag såg): Håkan på Ullevi

Årets festival: Way Out West

Årets nytändning: Homeland

Årets väder: Alldeles för varmt

Årets lite märkliga sammanträffanden: Att morsan och/eller farsan så ofta lyckats ringa när jag diskar

Årets återupptäckt: Platser där jag brukade leka som barn

Årets felbeslut: Nedläggningen av PSL

Årets plats: I trängseln

Årets skor: Röda mockaskor

Årets Thor Modéen: Thor Modéen

Årets inredningsdetalj: Det dansande rokokoparet i porslin.

Årets tristaste: Att farfar dog

Årets strumpor: Stjärnor

Årets salong: Hertiginnan de Guermantes salong

Årets volym: Lagom

Årets trängsel: Övervåningen på Pustervik när Alice Boman spelade

Årets insikt: Bara ett år kvar till 30, bäst att göra det mesta och bästa av det här året

Årets åldersnoja: Bara ett år kvar till 30

Årets åldersnoja 2: När jag såg Side Effects på Pustervik kvällen före WOW och bara kunde tänka "Herregud, det ju BARN som spelar!"

Årets outfit: Kalsonger och cowboyhatt

Årets kväll: Någon av kvällarna på Red Brick skulle jag tro

Årets mest otursförföljda: Malaysian Airlines

Årets fest: Får säga sommarfesten i år också. Bra fest (tills föreningsordföranden kom och började härja om varningar), men också en av överraskande få rejäla fester under året.

Årets jobb: Funktionärsjobbet på Way Out West

Årets slitsammaste: Bära disk på vip-området på Way Out West

Årets RnB: FKA Twigs

Årets mycket väsen för ingenting: Allianskonventet

Årets bok: Annika Norlin - Texter

Årets gamla bok: Kring Guermantes

Årets serietecknare: Don Rosa, alltid

Årets dystraste siffra: 13%

Årets mat: Middagen på Gastro i juni.

Årets missräkning: Att jag fortfarande är ledig på heltid

Årets blogg: Badger's Drift (Ulf Lundells blogg)

Årets hockeymördare: SHL och beslutet att smygstänga serien.

Årets mest lättlurade: Hockeyallsvenskan, som gick med på det nya systemet.

Årets tyska schlager 1: Wolkenfrei

Årets tyska schlager 2: Hans Wolfgang Graf

Årets tyska schlager 3: Marc Andrae

Årets titel: I skuggan av unga flickor i blom

Årets underbart torftiga: Marängsvissen Linus Fröberg "lagar" i Middag för fyra på CTV. Marängsviss deconstruct?

Årets dvd-box: Den stora pilsnerboxen 2

Årets klantigaste: När farsan lyckades slå sönder min myntburk genom att lyfta plastpåsen den stod i i handtagen

Årets som man ropar ut i skogen får man svar: Alla som låtit SD sätta tonen i debatten

Årets resa: Inte rest så värst mycket, men turen till Stockholm i början av juni var kul.

Årets stördaste: SD och deras framgångar

Årets promenad: Lång

Årets sötaste: Birgit Tengroth som ung

Årets konstigaste: Att fler inte fattade knepet att smita in på damtoan på Red Brick istället för att stå i en den långa kön till herrtoaletten

Årets renovering: Fixandet av köket som aldrig blev av

Årets lite flyt i oflytet: När jag upplevde att jag och en söt flicka hade lite av ett moment med blyga blickar och leenden, men sekunden innan jag skulle ta mod till mig för att hälsa dyker hennes kille upp och ger henne en puss. Tur då att jag inte var några sekunder snabbare med att repa mod.

Årets val: Riksdags-, kommun- och landstingsvalet

Årets mest oresonligt barnsliga: Annie Lööf

Årets post: Annika-paketet

Årets poster: Den snygga Atlantäventyret-postern jag såg på Tradera

Årets minst besökta fest: Antagligen när jag bjöd in till spontanfest någon gång i våras, vi blev tre stycken totalt.

Årets dryga: Hade en vinbox som räckte rätt länge, så den var ju dryg.

Årets Kirsten: Dunst, i år igen

Årets miss: När jag missade spårvagnen med sisådär 15 sekunder och fick vänta kanske en kvart på nästa.

Årets telefonsamtal: När fölk ringer och frågar om man ska gå ut och dricka öl

Årets lite bökiga: Att man var tvungen att gå ut och gå runt hela jäkla området istället för att gena bakvägen när man gått av sitt arbetspass på Way Out West

Årets öl: Den som är gratis

Årets lyft: Att få öronen urspolade

Årets märkligaste utekväll: Mina kompisar går hem rätt tidigt från sommarfesten efter att ordföranden kommit och klagat. Han och jag kommer på att vi ska gå till puben. Träffar nån tjomme där som jag inte har någon aning om vem det är. Han följer med på efterfest. När vi tjötar ett tag blir jag trött och däckar på köksgolvet. Vaknar där nästa morgon.

Årets text som aldrig blev skriven: Allt utom den första sidan av det jag började skriva på i våras.

Årets saknad: CD:n i Sonic

Annat bra 2014: Proust, Little Jinder, flickan med den hjärtmönstrade tröjan, Filip och Fredrik på globen, Det stora kriget, leendekungen, att spegeln jag var sugen på som var såld var köpt av mina föräldrar i julklapp till mig, Proust, De första tolv, Lågor i dunklet, Pensionat paradiset, Alpaca Sports, att Reinfeldt blev av med jobbet, hoppet som väcktes i svallvågorna av Piketty, BIK:s segersvit i slutet av året, På spåret, pizzaslicen över Åkesson, Historieätarna, Virrens ledartexter, Bjurmans NHL-blogg, Den stora hembiträdesboxen, Den stora beredskapsboxen, De kallar oss artister med Edda Magnason, köttbullekalendern, julmust, de sköna fredagseftermiddagarna med vin och musik och den tjocka fredagstidningen, Filter, loppisfynd, Getingarnas översättning av Smoke! Smoke! Smoke!, fina människor, bubbelskålandet och middagen för att fira tioårsdagen av studenten, mitt julpyssel då det dansande rokokoparet fick tomteluvor, Håkan Steen, min nya rock, dragspelssolot i "Vårat Gäng", en himla massa annat bra som jag glömt under sammanställandet av denna lista.

Annat dåligt 2014: SD, SHL, att spegeln jag var sugen på blev såld, att allt fler tycks sätta likhetstecken mellan framgång och kvalitet (ja, Gradvall, jag tittar på dig), den allt sämre läsförståelsen, Gråhns, ingen persienn i köket när solen brände på som värst i somras, snubben som stod precis framför mig på Annika-konserten i somras, den allt mer accelererande rörelsen mot ett talepunktssamhälle utan substans i debatten, högerpolitik, nyliberalism, fascism, främlingsfientlighet, rasism, det allmänna rättsmedvetandet, okunnighet, Örebro, att det inte blev rödgrön majoritet, oförmåga till reflektion, getingar, ebola, klimatförnekare och andra som på olika sätt förhindrar framåtskridande i klimatfrågan, idiotvärmen i somras, att Sanna Nielsens tråkiga låt vann mello, Bäckströmhistorien i samband med OS-finalen i hockey, den ytliga valbevakningen (och likaledes ytliga valdebatten för den delen), Paradise hotel, klassklyftorna, Jan Björklund, en himla massa andra helt värdelösa grejer som glömt under sammanställandet av denna lista.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home